Student Ambassador Jelsye helpt twijfelende studiekiezers

Erasmus University Rotterdam Campus

Jelsye Mendes Correia (18) werkt als Student Ambassador op onze universiteit. Tijdens open dagen, meeloopdagen of bezoeken aan middelbare scholen is zij samen met haar mede-Ambassadors het gezicht van haar studie rechtsgeleerdheid en onze universiteit. Wat doe je precies als Student Ambassador? En wat is haar drive om dit werk te doen?

Voordat Jelsye begon aan haar studie rechtsgeleerdheid, bezocht ze een aantal open dagen en meeloopdagen. Zo kwam ze in contact met studievoorlichters, die haar uiteindelijk geholpen hebben bij het maken van een studiekeuze. “Ik heb lang getwijfeld tussen rechtsgeleerdheid en psychologie. Meteen al toen ik de studievoorlichters zag dacht ik: als ik zelf studeer zou ik ook wel voorlichting willen geven. Het is de perfecte kans om andere mensen te helpen die ook twijfelen over hun studiekeuze.”

Van klassikale voorlichting tot open dagen

Inmiddels werkt de tweedejaars rechtenstudente zo’n acht maanden met veel plezier als Ambassador. Maar wat doe je precies als je voorlichting geeft? “Als Student Ambassador word je voor diverse voorlichtingsactiviteiten ingezet”, legt Jelsye uit. “Zo heb je bijvoorbeeld de klassikale voorlichting, waarvoor je op bezoek gaat bij middelbare scholen. Onlangs ben ik nog naar het Libanon Lyceum geweest.”

Daarnaast zijn er de open dagen en meeloopdagen. “Op een open dag sta je vaak achter een kraampje en geef je antwoord op de vragen van ouders en leerlingen over je studie. Bij meeloopdagen gaat het net iets anders. Studenten volgen eerst een hoorcollege, gaan daarna zelf aan de slag met een casus en daarna geven wij voorlichting. We sluiten af met een rondleiding over de campus.”

Jelsye leert zelf ook veel

Naast dat Jelsye als Student Ambassador graag twijfelende studiekiezers helpt, steekt ze zelf ook nog veel op van het werk. “Je leert met name je communicatievaardigheden ontwikkelen door op mensen af te stappen. Daarnaast leer je ook goed presenteren. Dat is als Ambassador je voornaamste taak. Ik vind het belangrijk om goed te kunnen presenteren en het is nog leuk ook. Doordat ik Ambassador ben krijg ik de kans mijzelf hierin meer te ontwikkelen.”

“Als leerlingen ergens over twijfelen, kun je daar een individueel gesprekje over aangaan. Zo maak je het geven van voorlichting erg persoonlijk”

Een van de andere leukste aspecten aan het geven van voorlichting vindt Jelsye de momenten waarop ze naar leerlingen kan toestappen om een gesprekje aan te knopen en vragen kan stellen over hun studiekeuze. “Als leerlingen misschien nog ergens over twijfelen kun je daar het gesprek over aangaan. Zo maak je het geven van voorlichting ook heel erg persoonlijk en kun je hen echt helpen met de vragen of de twijfels waarmee ze zitten. Bijvoorbeeld als iemand vraagt wat het verschil is tussen studeren in Utrecht of studeren in Rotterdam, dan heb je toch even een persoonlijk momentje om iemand van advies te voorzien.”

Voor studenten die overwegen om als Ambassador te werken heeft Jelsye nog een tip: “Zorg dat je je enthousiasme voor je studie laat doorschemeren in je werk. Leerlingen die naar de presentatie kijken, pikken je enthousiasme namelijk snel op. Het maakt dat zij zich sneller openstellen als je bijvoorbeeld een individueel gesprekje met ze aangaat.”

Wil je net als Jelsye ook je opleiding vertegenwoordigen? Meld je dan aan als Student Ambassador. Wie weet geef jij dan volgend collegejaar ook wel voorlichting over jouw opleiding!