Studenten RSM vinden snel een baan

Masterstudenten van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) vinden snel een baan. Bijna driekwart van hen had binnen drie maanden werk gevonden. Dat blijkt uit het jaarlijkse Graduate Placement Report van RSM. Vrijwel alle afgestudeerden hebben binnen een jaar na afstuderen een baan. Ook zijn de kersverse alumni zeer internationaal georiënteerd en verdienen ze meer dan gemiddeld.

Uit het Graduate Placement Report blijkt dat werkgevers snel moeten zijn als ze studenten van RSM in dienst willen nemen. Ongeveer een vijfde van de MSc-studenten begint al zes maanden voor hun afstuderen met het zoeken naar een baan. Meer dan de helft is een maand voor afronding actief op zoek.
De masterstudenten slagen er bovendien in snel werk te vinden. Bijna driekwart van de respondenten (73 procent) had binnen drie maanden na het begin van hun zoektocht werk gevonden. Meer dan de helft had zelfs al een baan voordat ze waren afgestudeerd. Vrijwel alle afgestudeerden (86 procent) hebben binnen een jaar na afronding van hun studie een baan.

Werken in andere landen
Verder blijkt het internationale karakter van RSM uit het Graduate Placement Report. De studenten komen uit tientallen verschillende landen en meer dan twee derde van de studenten van buiten Europa blijft na hun afstuderen in Nederland. RSM-studenten zijn bovendien erg avontuurlijk. Bijna een derde vond na hun afstuderen werk in een ander land dan hun land van herkomst of Nederland. De in 2014 afgestudeerden zijn in 42 verschillende landen voor 237 verschillende bedrijven gaan werken, in de meeste gevallen grote multinationals met meer dan 10.000 werknemers als Shell, PwC, Deloitte en Unilever. De banen waarin ze terechtkomen zijn daarnaast veeleisend en op hoog niveau.

De aantrekkingskracht van internationaal werken is eenvoudig te verklaren: afgestudeerden hebben meer kans op een vast contract als ze buiten Nederland gaan werken. Ondanks een lagere kans op een vast contract in Nederland is het maandsalaris van afgestudeerden die voor Nederlandse organisaties werken hoger dan gemiddeld. RSM-alumni verdienen in Nederland gemiddeld 2.912 euro per maand, tegen 2.783 euro als gemiddeld maandsalaris van afgestudeerde masterstudenten in Nederland. Alumni verdienen ook iets meer (104 euro) vergeleken met het Report van vorig jaar. Het gemiddelde maandsalaris van alle RSM-afgestudeerden – in Nederland en daarbuiten - ligt op 2.950 euro.

Afgestudeerden vinden het vaakst werk via hun eigen netwerk, door een stage te lopen of door netwerken te vormen met behulp van sociale netwerksites zoals LinkedIn. Speciale bijeenkomsten, waarbij bedrijven en studenten elkaar op de campus ontmoeten en van gedachten wisselen, werden door de afgestudeerden ook als nuttig ervaren.

Over het onderzoek
Voor het Graduate Placement Report werd onderzoek gedaan onder studenten die tussen 1 januari 2013 en 31 augustus 2014 hun Master of Science aan RSM hebben afgerond. Het onderzoek is uitgevoerd in maart 2015, op het moment dat de afgestudeerden hun eerste carrièrestappen zetten. Zie het RSM 2015 Graduate Placement Report voor meer informatie over de afgestudeerden van RSM, zoals gemiddeld salaris en hun achtergrond.

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl