Studentenondernemerschap beneden peil volgens Guesss onderzoek

Studentenondernemerschap beneden peil volgens Guesss

Een op de drie Nederlandse studenten wil vijf jaar na zijn studie een eigen bedrijf hebben. Een op de tien wil er meteen na zijn studie mee beginnen en 3% van de studenten heeft al één bedrijf. Dat is een van de uitkomsten van de Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (Guesss). Vergeleken met andere landen ‘scoort’ Nederland bedroevend laag – alleen in Finland willen minder studenten voor zichzelf beginnen. Hendrik Halbe, directeur van het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE),en Roy Thurik, hoogleraar Ondernemerschap aan Erasmus School of Economics, gaan in op de resultaten in Het Financieele Dagblad van zaterdag 9 maart 2013.

‘Toch heeft deze uitslag me al aangenaam verrast’ aldus Hendrik Halbe, uitvoerder van het Guesss onderzoek en tevens directeur van het ECE, de universiteitsafdeling die ondernemerschap van Rotterdamse studenten aanwakkert en ondersteunt. Roy Thurik, hoogleraar Ondernemerschap aan Erasmus School of Economics, signaleert naast een opgaande trend ook een cyclische beweging: ‘Als het economisch goed gaat, willen minder studenten een eigen bedrijf omdat grote bedrijven goede banen aanbieden. Alleen tijdens de dot-com-boom dachten veel studenten aan een eigen bedrijf.’

• Klik hier voor het gehele artikel
  • Klik hier voor meer informatie over het Guesss onderzoek op de EUR
  • Klik hier voor de website van de ECE