Studie Erasmus School of Economics geraadpleegd door Britse krant the Telegraph

Erasmus School of Economics

De Britse krant the Telegraph maakte onlangs een uitgebreid item over nieuwe regelgeving op de Nederlandse woningmarkt (2 oktober 2023). Het item gaat over onlangs opgelegde beperkingen in de private huursector, die Rotterdam als eerste in Nederland heeft ingevoerd. Universitair docent Mathijs Korevaar en hoogleraar Sjoerd van Bekkum van Erasmus School of Economics onderzochten de effecten van deze nieuwe regelgeving. Korevaar werd door the Telegraph gevraagd naar hun bevindingen.

De nieuwe regelgeving geldt in 16 van de 71 Rotterdamse wijken en verbiedt investeerders die een woning kopen met een waarde van minder dan €355.000 deze de eerste vier jaar te verhuren.

Belangrijkste bevindingen

Uit het onderzoek van Korevaar en van Bekkum blijkt dat het aantal door investeerders gekochte woningen met 23 procentpunten is gedaald en dat het aantal aankopen door starters met 14 procentpunten is gestegen. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat het verbod de huren voor huurders in gereguleerde buurten met ongeveer 4 procentpunten heeft opgedreven. Dit schaadt de betaalbaarheid van woningen voor huurders en ondermijnt dus deels de bedoelingen van de wet.

Gevolgen op lange termijn

Het artikel gebruikt de studie ook om enkele lange termijngevolgen van de nieuwe regulatie te bespreken. De universitair docent legt uit hoe de regulatie buurten gentrificeert doordat huiseigenaren gemiddeld meer verdienen, drie jaar ouder zijn, en minder vaak migrant zijn dan huurders.

Bovendien merkt Korevaar op dat de huizenprijzen in buurten waar de regulering niet actief is op de lange termijn kunnen stijgen. Hij legt uit hoe de regulering gewilde buurten kan creëren in wijken waar de regulering niet actief is. Dit komt doordat buurten met veel huurders minder gewilde kenmerken hebben. Meer welvarende huishoudens zouden bereid kunnen zijn om een premie te betalen om deze buurten te vermijden.

Universitair Docent

Voor het volledige item van de Telegraph, 2 oktober 2023, klik hier.