Studio Erasmus: Vrijwilligen in crisistijd

De kranten berichtten afgelopen maand gretig over allerlei spontane initiatieven om hulpbehoevenden de quarantaineperiode door te helpen. Maar hoeveel doen we in Nederland voor onze medeburgers? Waarom doen we dat? Maakt het uit als iemand vrijwilligerswerk vooral voor zichzelf doet? En worden we in een crisissituatie onbaatzuchtiger, of is het toch ieder voor zich?

In deze tweede speciale aflevering van Studio Erasmus analyseert Lucas Meijs de Nederlandse volksaard. Luister naar de podcast in Spotify of bekijk de video hieronder!

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Normaliter live vanuit Theater Rotterdam, momenteel als uitgebreid interview via podcast en video. Voor eerdere afleveringen, klik hier.

Lucas Meijs is hoogleraar Volunteering, Civil Society and Businesses aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University en professor Strategic Philanthropy bij het Erasmus Centre for Strategic Philanthropy.

Studio Erasmus - Lucas Meijs over vrijwilligerswerk tijdens de coronacrisis