A Tale of Two Cities

Op dinsdag 28 maart bracht de VWO klas van het Zuidergymnasium een bezoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) op uitnodiging van het Academisch Outreach Programma ‘Onze Toekomst Verbinden’. In totaal waren er 19 leerlingen, zeven leerlingen uit klas 4/5 VWO en 12 uitwisselingsstudenten uit Istanbul, Turkije. Math Osseforth, docent VWO klas Zuidergymnasium: ‘’Vorig jaar waren onze VWO leerlingen een week op bezoek in Istanbul. Zij woonden bij gastgezinnen en hebben van alles geleerd over de Turkse cultuur en de stad Istanbul. Deze week zijn de Turkse studenten op bezoek in Rotterdam om meer te leren over onze stad en daar hoort een bezoek aan de EUR bij.’’

Het centrale thema van de uitwisselingsweek was ‘A Tale of Two Cities’ en had als doel om zoveel mogelijk aspecten van elkaars wereld te delen. De dag op de EUR begon met een gastcollege van onderzoeker Maurice Janssen, Port Ecosystems expert. Tijdens het college leerden de leerlingen meer over de uitdagingen en het welzijn van zeevaarders op zee. Na het gastcollege kregen de leerlingen een rondleiding over de campus en liepen o.a. langs het nieuwe sportgebouw, de SPAR supermarkt en het Hatta gebouw waar veel internationale studenten in hun eerste jaar in Rotterdam wonen op campus. ‘’Het is net een kleine stad’’, aldus een van de leerlingen uit Istanbul.

Een van de hoogtepunten van de dag was het bezoek aan de Turkse studentenvereniging SV Mozaik. SV Mozaik zet zich in om een platform te vormen voor haar leden. Zij doet dit door het onderlinge contact tussen studenten te bevorderen met verschillende activiteiten zoals diners, studiereizen en educatieve evenementen. De leerlingen werden ontvangen door bestuursleden Fatih Acer en Selda Sahin, die hen vertelden over hun eigen reis naar de universiteit en hun ervaringen als studenten aan de EUR. Uiteraard bevroegen de leerlingen Fatih en Selda uitgebreid over het studentenleven in Rotterdam, de studentenvereniging en de mogelijkheid om als internationale student aan de EUR te studeren.

Het team van het Academisch Outreach Programma is blij dat wij deze leerlingen hebben mogen verwelkomen en hoopt hen ooit terug te zien op de campus!