‘Team Yasmine van der Straten’ wint National Economics Olympiad

Samen met teamleden Andrea Pogliano en Antonia Kurz heeft Yasmine van der Straten de vijfde editie van de National Economics Olympiad gewonnen. Deelnemers uit heel Nederland streden op 5 maart jongstleden tijdens het online-evenement van studievereniging AEclipse, om de titel ‘beste economiestudenten van Nederland’.

Tien boeiende vragen beantwoorden in drie uur

Yasmine, die in 2019 een onderzoeksmaster startte aan Tinbergen Institute, moest het met haar teamleden opnemen tegen tien andere teams. De probleemset die elk team kreeg voorgelegd, bestond uit tien boeiende vragen, die waren opgesteld door wetenschappers van diverse Nederlandse instellingen, en omvatte onderwerpen die verband hielden met verschillende takken van de economie. Er waren vragen over macro-economie, gedragseconomie, gezondheidseconomie, speltheorie, industriële organisatie en financiën. Zowel het aantal vragen als de complexiteit ervan vereiste dat de teams de taken over de teamleden moesten verdelen.

Yasmine van der Straten, die zowel een ​​bachelorsdiploma in Economie als Recht behaalde in Rotterdam, zegt: ‘Door de diversiteit van onze interesses konden Antonia, Andrea en ik de taken snel verdelen en aan de slag gaan. Hoewel we de vragen hadden verdeeld, was er wel gelegenheid om af en toe met elkaar te overleggen.'

Lezing van prof. dr. Rick van der Ploeg

Na drie uur van bloed, zweet en tranen konden de deelnemers aan de National Economics Olympiad en andere geïnteresseerde studenten luisteren naar de lezing van Rick van der Ploeg, hoogleraar Economie aan de University of Oxford, getiteld "Groen herstel na de pandemie". Van der Ploeg benadrukte het belang van onmiddellijke actie om verdere schade aan ons klimaatsysteem te voorkomen en besprak de economische en politieke uitdagingen van de groene transitie.

Over AEclipse en de National Economics Olympiad

AEclipse is de studievereniging voor studenten van de masteropleidingen International Economics, Policy Economics en Economics of Markets and Organisations aan de Erasmus School of Economics. De National Economics Olympiad wordt georganiseerd in samenwerking met de Koninklijke Vereniging voor de Staathuishoudkunde en Erasmus School of Economics. De wedstrijd staat in de belangstelling van universiteiten uit heel Nederland, waaronder Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht, Universiteit Maastricht om er maar een paar te noemen, hetgeen resulteert in een hoge deelname van studenten.