Tien suggesties voor nieuw College in Rotterdam

Students in a classroom
Eric Fecken

Maak Rotterdam aantrekkelijker voor studenten, kenniswerkers en starters. Zet de schouders onder een kennisagenda. En: investeer blijvend in de beste leraren. Het zijn drie van de tien suggesties die de Erasmus Universiteit Rotterdam en Hogeschool Rotterdam gezamenlijk doen aan het nieuwe College van B&W. Zo kunnen gemeente en het Rotterdamse hoger onderwijs elkaar versterken.

Wederzijdse versterking: die gedachte staat centraal in de tien suggesties die de collegevoorzitters van beide instellingen, Kristel Baele (EUR) en Ron Bormans (HR), doen aan het nieuwe, nog te vormen College van B&W in Rotterdam. Op dit moment kunnen alle politieke partijen hun mening geven over het raamwerk voor het nieuwe College dat de twee informateurs vorige week presenteerden.

“Het nieuwe raamwerk voor het Rotterdamse College staat in het teken van de grote maatschappelijke transities die in stad en regio moeten plaatsvinden. Hoger onderwijs en onderzoek zijn hierbij onmisbaar, want voor die maatschappelijke transities is nieuwe kennis onmisbaar en moeten mensen zo worden opgeleid dat ze weerbaar zijn voor de grote veranderingen én deze mede kunnen vormgeven. Wij willen hierin graag samen met de gemeente optrekken”, schrijven beide voorzitters in het document.

De twee hoger onderwijsinstellingen doen de politieke partijen in Rotterdam tien suggesties:

1. Maak Rotterdam aantrekkelijker voor studenten en kenniswerkers. Er is behoefte aan meer betaalbare woonruimte voor studenten en net afgestudeerden. Huisvest studenten midden in de samenleving, in gebouwen met maatschappelijke functies waar studenten direct in verbinding staan met de omgeving en de bewoners. Ook zijn betere openbaar vervoerverbindingen nodig met campus Woudestein, waar EUR en HR zo’n 40.000 studenten onderwijs geven.
  2. Maak Rotterdam aantrekkelijker als plek om te werken aan de toekomst. Voorkom dat te veel talent na het afstuderen vertrekt naar andere steden en investeer mee in initiatieven die Rotterdam als innovatiestad een eigen, herkenbare ‘smoel’ geven. Denk aan duurzame water- en deltatechnologie, ICT en open data. Geef bestaande innovatiehubs als RDM een volgende impuls en breng nieuwe hubs tot ontwikkeling. En: zorg ervoor dat de immense transformatie van het havengebied in nauwe interactie met het hoger onderwijs plaats vindt, voor een klimaat waarin start ups zich thuis voelen.
  3. Investeer in verbinding en inclusie. De universiteit en de hogescholen zijn bij uitstek maatschappelijke instituties die verbinding teweeg kunnen brengen in de samenleving. Daarbij past het verstevigen van programma’s waarbij Rotterdam als maatschappelijke proeftuin wordt gezien. De EUR en HR willen ook participeren of het voortouw nemen in programma’s die ontwikkeld gaan worden om de Nederlandse taal in onze samenleving beter te borgen.
  4. Investeer in een Kennisagenda. Gemeente en hoger onderwijs maken samen een Kennisagenda 2025, met onderzoekssamenwerking op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, regionale economie, veiligheid, creatieve economie en inclusieve samenleving
  5. Kijk anders naar internationale studenten, kenniswerkers en vluchtelingen. Talent wordt steeds schaarser en gaat steeds meer het verschil maken. Het is van belang dat steden en regio’s dat schaarse talent aan zich weten te binden. Kijk met die blik naar internationale studenten en vluchtelingen: zij vormen een kans om talent aan de stad te binden. De gemeente draagt bij door te proberen administratieve belemmeringen weg te nemen en initiatieven te ondernemen om ze in de regio vast te houden.
  6. Gezamenlijke internationale profilering. Er komt een gezamenlijk, nieuw actieplan om het profiel van Rotterdam als stedelijk vernieuwend kenniscentrum te versterken. Dat verhoogt ook de internationale wervingskracht van de stad.
  7. Rotterdam moet haar eigen onderwijsbeleid behouden. Rotterdam is ambitieus als het gaat om onderwijsdoelstellingen. Met succes, want de Rotterdammers worden steeds beter opgeleid. Maar het Rotterdamse onderwijs verdient blijvend steun. Blijf steun geven aan initiatieven als doorstroom van de MBO-er naar de PABO’s en zoek met Rotterdamse lerarenopleiders naar oplossingen voor het lerarentekort.
  8. Rotterdam geeft steun aan het hoger onderwijs in haar streven naar kansengelijkheid. Dat kan oa door te participeren in programma’s als de ‘Talentenboulevard’, een project waarbij studenten die uitvallen weer teruggebracht worden in het hoger onderwijs of hen wordt perspectief geboden op hoogwaardig werk. Rotterdamse ROC’s en hogescholen ontwikkelen zelf initiatieven om het HBO toegankelijk te houden voor MBO-ers.
  9. Ondersteun samenwerking op het gebied van onderwijs en onderzoek in de kunsten. Het Rotterdam Arts & Science Lab (RASL), een uniek samenwerkingsproject op het gebied van onderwijs en onderzoek in de kunsten van Codarts, de EUR en Willem de Kooning Academie (Hogeschool Rotterdam), verdient steunt. Met RASL kunnen talentvolle studenten dubbele excellente studieprogramma's volgen.
  10. Wees trots op het hoger onderwijs. Rotterdam heeft een universiteit met een uniek profiel en internationale reputatie en hogescholen die landelijk – en internationaal – op groot respect kunnen rekenen. Maak dat onderdeel van het grotere Rotterdamse verhaal.

Lees hieronder het volledige document ‘Suggesties voor het nieuwe College van B&W’

Kristel Baele en Ron Bormans geven graag een nadere toelichting op hun suggesties. Contact via:

Jacco Neleman, woordvoerder Erasmus Universiteit Rotterdam, press@eur.nl of 010 4081216 / 06 22 99 22 30

Carmen Mo Ajok, woordvoerder Hogeschool Rotterdam, pers@hr.nl of 010 794 5190 / 06 15 83 13 73