Tina van der Vlies wint de Georg Eckert Research Award

City Hall Braunschweig
Tina van der Vlies Georg Eckert Research Award

Tina van der Vlies’ eerste boek Echoing Events is op 2 december 2022 bekroond met de Georg Eckert Research Award. De ceremonie vond plaats in het Oude Stadhuis in Braunschweig, een indrukwekkend middeleeuws monument. De award gaat samen met een prijs van € 5.000, -, gesubsidieerd door de Westermann Gruppe, en wordt elke twee jaar uitgereikt door het Leibniz Instituut voor Educatieve Media | Georg Ecktert Instituut (GEI) voor buitengewoon academisch werk op het gebied van internationaal educatief media-onderzoek. De bevindingen van dergelijk werk zijn van belang voor het Instituut en educatieve media-aanbieders, omdat het onderzoek waardevolle impulsen biedt voor de ontwikkeling en verbetering van lesmateriaal.

Een onafhankelijk panel van internationaal gerespecteerde academici wees Tina's boek als winnaar aan. Haar werk werd geroemd om de nieuw ontwikkelde theoretische standpunten en methode om geschiedenisboeken te analyseren en voor het grondige empirische gedeelte waarin deze standpunten voet aan de grond krijgen. Naast de academische relevantie noemde de jury de maatschappelijke relevantie van haar vergelijkend werk: inzichten in narratieve patronen en de overdracht van nationale geschiedenis zullen helpen bij de verdere ontwikkeling van nieuwe educatieve media.

Echoing Events book

Bookpresentatie in januari

Het boek Echoing Events. The Perpetuation of National Narratives in English and Dutch History Textbooks, 1920-2010 is recent uitgegeven door Brill | V&R unipress in hard copy en een open access variant. De boekpresentatie in Nederland is gepland op donderdag 19 januari 2023. Het evenement is georganiseerd door het Center for Historical Culture en begint om 14:00 uur met de presentatie en een eerste reactie van prof. dr. Johannes Westberg, professor in Theorie en Geschiedenis van Onderwijs aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het evenement sluit af met ruimte voor discussie onder het genot van een drankje. Je bent van harte welkom, aanmelden kan vooraf via dit formulier: https://forms.gle/9YH3ydt1pAXzfTgH7Opens external

Over het Leibniz Instituut voor Educatieve Media | Georg Ecktert Instituut (GEI)

Het GEI doet onderzoek naar de productie, content en toe-eigening van educatieve media en onderzoekt scholen in hun socio-culturele, politieke, economische en historische context. Het instituut biedt ook unieke onderzoeksinfrastructuurdiensten die zijn gebaseerd op onderzoek en die ter plaatse en digitaal beschikbaar zijn. De onderzoeksbibliotheek is het kloppende hart van het Instituut en beschikt over 's werelds meest uitgebreide collectie internationale leerboeken voor de vakken geschiedenis, sociale studies, politiek, geografie en ethiek en religie. Het Instituut ontwikkelt vrij beschikbare digitale infrastructuur services voor onderzoek in de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen die gerelateerd zijn aan educatieve media zoals die op scholen worden gebruikt. Het instituut biedt ook overdrachtsdiensten met behulp van verschillende kritische onderzoeksperspectieven voor toepassing in de nationale en internationale onderwijspraktijk en -theorie.

Onderzoeker