Totalitarianism, Freedom, Evil: Introduction to Hannah Arendt

Lecture by Marli Huijer
People walking and biking on a wide street
studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

Oorlog, onderdrukking en onrust. In een tijdperk dat gekenmerkt wordt door complexe maatschappelijke vraagstukken, politieke turbulentie en technologische vooruitgang, lijken de ideeën van Hannah Arendt relevanter dan ooit. Waar komt ons gevoel van eenzaamheid vandaan in deze consumptiemaatschappij? Wat is vrijheid? En misschien nog wel relevanter: hoe ontstaan en vergaan samenlevingen?  Tijd dus voor een introductie op een van de meest invloedrijke denkers van de twintigste eeuw, door prof. dr. Marli Huijer.

Hannah Arendt is vooral bekend van concepten als de ‘banaliteit van het kwaad' als verklaring van de holocaust maar ook door haar zoektocht naar de menselijke conditie en de wortels van het totalitarisme. Toen zij haar theorieën ontwikkelde nam het fascisme Duitsland over en werd de Sovjet-Unie een totalitaire staat onder Stalin. Welke lessen voor nu kunnen we trekken uit haar werk van toen?

Prof.dr. Marli Huijer is emeritus-hoogleraar Publieksfilosofie aan de Erasmus School of Philosophy, Erasmus, voorzitter Stichting Maand van de Filosofie, columnist voor dagblad Trouw en voormalig Denker des Vaderlands. Huijers onderzoek richt zich op de filosofie van mens en cultuur. Vooral de vraag hoe mensen tot ordeningen komen houdt haar bezig. Hoe ordenen we de tijd? Hoe richten technieken en apparaten de publieke ruimte in.

Totalitarianism, Freedom, Evil: Introduction to Hannah Arendt | Lecture by prof. dr. Marli Huijer