TTIP en de toekomst van de democratische staat

TTIP, het handelsverdrag tussen de VS en Europa, staat momenteel hevig ter discussie. Op vrijdag 16 oktober 2015 organiseren Young Erasmus en het Erasmus Institute for Public Knowledge een ‘Food for Thought Lab’ rond dit verdrag; een middag van debat, dialoog en reflectie gericht op het identificeren van de belangrijkste bronnen van de controverse rond TTIP. ​

Het Transatlantic Trade & Investment Partnership (TTIP) zorgt voor steeds meer ophef. De betrokken instanties en landen willen door met het verdrag, maar een groeiend aantal mensen maakt zich ernstig zorgen. TTIP wordt gezien als een aanval op de democratie en een ernstige bedreiging voor de zelfbeschikking van landen. Het gaat dan vooral om de nieuwe Investment Courts (ISDS).

Wat zijn de veranderingen die de TTIP teweeg gaat brengen in onze juridische systemen en - meer in het algemeen - in onze samenleving? Tijdens het eerste Food for Thought Lab van Young Erasmus op 16 oktober wordt ingegaan op de legaal-technische achtergrond van de TTIP-onderhandelingen. Ook zal er worden ingegaan in hoeverre publieke belangen worden geborgd.

Het Lab bestaat uit een mix van korte presentaties en een debat tussen de deskundigen en het publiek. De sprekers zijn oa prof. dr. Fabian Amtenbrink (hoogleraar Europees recht, Erasmus School of Law), dr. Alessandra Arcuri (universitair docent internationaal economisch recht, Erasmus School of Law) en dr. Isabel Feichtner (Associate Professor for Law and Economics, Goethe University Frankfurt).

Over Young Erasmus
Young Erasmus is het netwerk van talentvolle, jonge wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het netwerk is in 2013 opgericht om de interdisciplinaire samenwerking tussen jonge excellente onderzoekers te bevorderen. Daarnaast adviseert Young Erasmus het College van Bestuur over beleidsaangelegenheden en heeft Young Erasmus tot doel bij te dragen aan het versterken van het profiel van de Erasmus Universiteit Rotterdam in het publieke domein. Young Erasmus kent momenteel 22 leden.

Dr. Alessandra Arcuri (Erasmus School of Law, Young Erasmus) via arcuri@law.eur.nl of Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl