Twan Dollevoet over de NS dienstregeling

Twan Dollevoet over de NS dienstregeling

Als een trein met vertraging aankomt op een station, kunnen passagiers hun aansluiting missen. Zij hebben dan het liefst dat die aansluitende trein even op ze wacht. Maar door die trein te laten wachten, lopen weer andere reizigers vertraging op. Het onderzoeksgebied dat deze situaties bestudeert heet ‘Delay Management'. Twan Dollevoet, universitair docent aan Erasmus School of Economics, is specialist op dat gebied en licht de situatie toe bij Radio 1 (programma Labyrint) op 27 januari 2013.

Twan Dollevoet heeft een optimale manier bedacht om de dienstregeling bij te sturen. Oftewel, een manier hoe de Nederlandse Spoorwegen (NS) het beste met de vertragingen om kan gaan. Wat is optimaal? 'Wat wij optimaal noemen is optimaal voor de reizigers: we proberen de totale vertraging voor de reizigers zo klein mogelijk te maken en dus een oplossing te kiezen waarbij reizigers samen zo weinig mogelijk vertraging hebben,' aldus Twan Dollevoet.

Dollevoet legt uit hoe zijn wiskundige model werkt. Een belangrijke variabele is: de volgende trein wel of niet vertragen. De NS zou het model kunnen gebruiken bij het maken van deze beslissing.

Hoe ver is de dienstregeling van de NS op dit moment van optimaal verwijderd? 'Ik heb een vergelijking gemaakt binnen mijn model hoe de huidige regels zouden werken, dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat je dan niet alle effecten goed mee kan nemen, maar daaraan kan je zien dat je de vertraging met ongeveer 10% kan verminderen voor reizigers in de avonduren.'

Meer informatie

Klik hier voor het artikel (Radio 1 Labyrint, zie fragment Aansluitende treinen)