Twee ESSB-projecten geselecteerd in nationale NRO-aanbesteding voor meta-analyses onderwijs

Twee onderzoeksteams van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) hebben een gunning ontvangen binnen de NRO-aanbesteding ‘Meta-analyses naar werkwijzen om leren en lesgeven in het funderend onderwijs te verbeteren (tranche 2)’. Van de vier toegekende projecten in Nederland worden er twee uitgevoerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De projecten richten zich op thema’s die direct verbonden zijn met urgente uitdagingen in het huidige onderwijslandschap: leerlingmotivatie en omgaan met (digitale) informatiebronnen.

Portrait of Peter Verkoeijen
Prof. dr. Peter Verkoeijen

Relevance interventions: wat werkt voor leerlingmotivatie

Onder leiding van Prof. Dr. Peter Verkoeijen (Leren en Lesgeven)

Het project van Peter Verkoeijen, dat hij samen uitvoert met Prof. Dr. Lidia Arends en Dr. Lisette Wijnia (Open Universiteit), onderzoekt zogenoemde relevance interventions: korte, eenvoudig in de klas toepasbare aanpakken die de motivatie en het leren van leerlingen kunnen versterken.

“Leerkrachten in het primair en voortgezet onderwijs worden veelvuldig geconfronteerd met leerlingen die weinig gemotiveerd lijken voor school,” licht Verkoeijen toe. “Er is dan ook een duidelijke behoefte aan interventies die motivatie, en indirect leren en presteren, bevorderen.”

Relevance interventions richten zich op het verduidelijken van de persoonlijke of praktische relevantie van een leertaak. Hoewel deze interventies veelbelovend zijn, is nog onvoldoende bekend welke varianten het meest effectief zijn, voor welke leerlingen en onder welke omstandigheden.

De meta-analyse brengt deze kennis systematisch in kaart en levert zowel wetenschappelijke inzichten als praktische handvatten voor docenten. 

Portrait of Roel van Steensel
Prof. dr. Roel van Steensel

Multiple text interventions: effectief omgaan met digitale informatie

Onder leiding van Prof. Dr. Roel van Steensel (Lezen)

Het project van Roel van Steensel, dat hij samen uitvoert met Prof. Dr. Lidia Arends, Dr. Nina Sangers (VU Amsterdam) en Prof. Dr. Paul van den Broek, richt zich op interventies die leerlingen helpen om informatie uit meerdere (digitale) teksten te selecteren, beoordelen en combineren: cruciale vaardigheden in het onderwijs en de huidige informatiesamenleving.

“Leesvaardigheid is essentieel voor een succesvolle schoolloopbaan en deelname aan de maatschappij,” vertelt Van Steensel. “Toch hebben steeds meer leerlingen moeite met diepgaande tekstverwerking. Vooral het omgaan met informatie in digitale omgevingen stelt hen voor grote uitdagingen.”

Met de meta-analyse wordt onderzocht welke aanpakken effectief zijn om leerlingen hierin te ondersteunen. De inzichten die dit oplevert kunnen volgens Van Steensel bijdragen aan het verbeteren van het leesonderwijs, en scholen, leraren, methodemakers en beleidsmakers helpen bij het vormgeven van onderwijs dat aansluit bij de digitale werkelijkheid.

Onderzoek in opdracht van NRO

Beide meta-analyses worden uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De resultaten worden op een later moment verwacht. ESSB zal dan uitgebreid aandacht besteden aan de bevindingen en hun betekenis voor het onderwijsveld.

Professor
Professor
Meer informatie

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen