Call: UNIC Seed Fund for Engaged Research Initiatives

UNIC Seed Fund biedt nu steun aan initiatieven voor Geëngageerd Onderzoek
Researchers in a conference room discuss among each other.
Apply Now to qualify for seed funding from the UNIC coalition of 10 European universities

UNIC, de European University of Post-Industrial Cities, kondigt een Seed Fund aan ter ondersteuning van "Engaged Research"-projecten in haar coalitie van 10 universiteiten, waaronder de Erasmus Universiteit Rotterdam. In aanmerking komende onderzoekers kunnen maximaal 12 maanden financiering en steun aanvragen voor onderzoeksprojecten die maatschappelijke uitdagingen in postindustriële steden aanpakken. De uiterste aanvraagdatum is 6 januari 2023.

UNIC, een alliantie van tien universiteiten die invloed uitoefenen op onderwijs, onderzoek en maatschappelijke betrokkenheid om postindustriële steden te ontwikkelen, kondigt een oproep tot het indienen van aanvragen aan om startkapitaal te ontvangen voor het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen in overgangseconomieën en plaatsen die een gedeelde sociaal-economische omgeving van postindustriële transformaties vormen.

Deze financiering staat open voor faculteits- en onderzoeksleden (hoogleraren (van alle niveaus), postdoctorale onderzoekers en Ph.D.-kandidaten die werken aan ten minste twee van de 10 partneruniversiteiten van UNIC. Een volledige lijst van partners is te vinden in de volledige oproepdocumenten hieronder, samen met tijdlijnen, aanvraagprocedures en de kleine lettertjes.

Achtergrond en reikwijdte van het onderzoek:

UNIC-onderzoekers pakken maatschappelijke uitdagingen aan door burgers, het maatschappelijk middenveld, overheden en particuliere bedrijven te betrekken bij onderzoeks- en innovatieactiviteiten. Betrokken onderzoek biedt een interdisciplinaire aanpak en methode voor systematische kennisproductie, niet alleen voor de samenleving maar ook samen met de samenleving.

Om het aantal gezamenlijke geëngageerde onderzoeksinitiatieven binnen het UNIC-consortium te vergroten en onderzoekers te ondersteunen bij het coördineren van die initiatieven, worden startfondsen toegekend aan de leden van de Alliantie.

Waar we naar op zoek zijn:

Samenwerkende UNIC-geëngageerde onderzoeksinitiatieven hebben betrekking op de maatschappelijke uitdagingen van postindustriële steden in transitie. Initiatieven worden aanbevolen om te raken aan een uitdaging gedefinieerd door onze UNIC-steden. Deze uitdagingen hebben betrekking op bv. Diversiteit & Inclusie, Groene Steden & Duurzaamheid, Stedelijke Veerkracht & Transformatie, Gezondheid & Welzijn, Veroudering van de Bevolking, Digitale Transitie door geëngageerd onderzoek en is gericht op het co-creëren van kennis door geëngageerd onderzoek.

Dit startfonds is bedoeld als kleinschalige steun voor geëngageerde onderzoekssamenwerking en projectontwikkeling in alle disciplines. Deze steun moet worden beschouwd als:

- Een aanvullend middel om een samenwerkingsproject/initiatief te coördineren (zoals een aanvraag voor externe financiering voor onderzoek, ontwikkeling of innovatieproject)

- Een eerste middel om een activiteit uit te voeren die gericht is op het opzetten van een nieuw samenwerkingsinitiatief tussen UNIC-partneruniversiteiten dat zal helpen een nieuw en solide onderzoekstraject te ontwikkelen, dat nadien ook door een externe subsidie kan worden ondersteund.

A group of researchers collaborate on a problem

Application Procedure and Timeline

Goedgekeurde voorstellen zullen voor maximaal 12 maanden worden gesteund met een budget overeenkomstig de door de universiteit verstrekte aanvullende informatie.

• Oproep geopend: 24 november 2022
  • Uiterste datum indiening: 31 januari 2023 (23:50 lokale tijd)
  • Evaluatie en kennisgeving: 28 februari 2023
  • Begin van de financiering: 14 maart 2023

Een van de doelstellingen van dit fonds is de inclusiviteit en diversiteit binnen het UNIC-consortium te vergroten. Daarom wordt een bepaald deel van het fonds expliciet toegewezen aan niet-traditionele wetenschappers, waaronder jonge onderzoekers, academici van de eerste generatie, wetenschappers met een migrantenachtergrond, enz. die sterk worden aangemoedigd om een aanvraag in te dienen.

Een lijst van vereiste documenten en andere voorwaarden is te vinden in het volledige oproepdocument hierboven, en op deze resource hub hier. De UNIC-alliantie kijkt uit naar vele aanvragen!

For a list of documents required, full call conditions, financial rules, and other fine print — please refer to the resource hub for the Seed Fund call on the UNIC website