Unilever Research Prijs voor student Pedagogische Wetenschappen

Hoe tot een gelijkere hoger instroom van vrouwen in technisch onderwijs te komen?
midden staat Maika Kielman

Universiteiten kampen wereldwijd al decennia lang met hardnekkige genderongelijkheden in studiekeuze, vooral in de techniek en sociale wetenschappen. Ondanks talrijke initiatieven blijft de vooruitgang naar gendergelijkheid beperkt en vormt de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de techniek zowel een economische als sociale uitdaging. Maika Kielman, student Onderwijswetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzocht voor haar scriptie of creatief zelfvertrouwen (CSE) van studenten een rol speelt bij studiekeuze en of hun gender hierbij een rol speelt. Duidelijk is geworden dat creatief zelfvertrouwen (CSE) een sleutelmechanisme levert om deze ongelijkheid te overwinnen. Zij toonde aan dat studenten met meer vertrouwen in hun creatieve vaardigheden eerder geneigd zijn om techniek te kiezen, en dit is van toepassing op zowel mannen als vrouwen. Op 27 november heeft zij voor haar scriptie de Unilever Research Prijs 2025 ontvangen.

Ondanks decennia van initiatieven blijven vrouwen minder geneigd om technische opleidingen (STEM)  te volgen, wat zowel hun economische kansen als de diversiteit van perspectieven in innovatie gedreven sectoren beperkt. Een meer gelijke genderverdeling in hoger onderwijs kan wereldwijde economische groei stimuleren, de productiviteit verhogen en arbeidstekorten in kritieke sectoren zoals technologie, gezondheidszorg en onderwijs verlichten. Maika Kielman onderzocht dit probleem van ongelijke verdeling van gender over opleidingen in haar scriptie. Zij onderzocht of hetcreatieve zelfvertrouwen (CSE) van studenten—hun geloof in hun vermogen om creatief te denken en problemen op te lossen—een rol speelt in studiekeuze, en of gender deze relatie modereert.

Hogere creatieve zelfvertrouwenspeelt een rol bij de keuze voor techniek 

Maika Kielman analyseerde voor haar onderzoek gegevens van 1.728 Duitse universitaire studenten (zowel in de techniek als sociale wetenschappen), verzameld binnen het grootschalige “Fachkraft 2030” surveyproject. Haar bevindingen tonen aan dat studenten met een hogere creatief zelfvertrouwen aanzienlijk vaker kiezen voor techniek dan voor sociale wetenschappen. Belangrijk is dat deze relatie consistent was over gender: hogere CSE verhoogt de kans op het kiezen voor techniek voor zowel mannen als vrouwen. Hoewel mannen nog steeds een hogere algehele kans hebben om techniek te studeren, laten de resultaten zien dat wanneer studenten—ongeacht gender—meer vertrouwen hebben in hun creatieve vaardigheden, ze meer geneigd zijn om voor technische opleidingen te kiezen. 

Gender inclusieve weg voor verandering

Deze bevindingen hebben vergaande praktische implicaties. Scholen en universtieiten kunnen bijvoorbeeld meer divsre groepen studenten – met name vrouwen – aanmoedigen om een technische opleiding te overwegen. In plaats van zich uitsluitend te richten op structurele barrières, identificeert het een psychologische hefboom die kan worden versterkt door gerichte interventies in scholen, universiteiten en beleidsprogramma's.

Scholen en universiteiten kunnen bijvoorbeeld meer diverse groepen studenten—vooral vrouwen—aanmoedigen om technische paden te overwegen door interventies te ontwerpen die het creatief zelfvertrouwen van studenten verhoogt. Bovendien kunnen onderwijsinstellingen percepties van techniek als een creatief en innovatief veld hervormen door lerarenbias te verminderen, bijvoorbeeld een docent die onbewust jongens stimuleert om een robotic-opdracht te kiezen, terwijl meisjes eerder naar creatieve of sociale projecten worden verwezen. Daarnaast kunnen onderwijsinstellingen curricula inclusiever te maken en te investeren in creativiteit-verhogende interventies. 

Scriptiebegeleider dr. Kim van Broekhoven: “Ik ben er trots dat Maika Kielman de Unilever Research Prijs krijgt, dat is welverdiend! Zij toonde een uitzonderlijk niveau van academische volwassenheid en toewijding. Ze beheerde zelfstandig een complex project met een opmerkelijk grote dataset van meer dan 1.700 studenten, waarbij ze nieuwe geavanceerde statistische technieken leerde en toepaste met precisie en helderheid. Naast haar academische excellentie brengt ze een sterk gevoel van samenwerking en doelgerichtheid naar haar werk. Ze bloeit op wanneer ze samenwerkt met anderen en krijgt energie van het zien van resultaten toegepast in de praktijk.”

Maika Kielman volgde het masterprogramma Onderwijswetenschappen bij de master Pedagogische Wetenschappen, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences  waar ze Cum Laude afstudeerde onder supervisie van dr. Kim van Broekhoven. Titel scriptie: Higher Creative Self-Efficacy Stimulates the Choice for Engineering in Both Men and Women

Over de Unilever Research Prijs

Unilever Research Prijs 2025 beloont jonge topwetenschappers wier onderzoek een positieve bijdrage levert aan het oplossen van enkele van 's werelds meest urgente problemen. De jaarlijkse prijsuitreiking is een belangrijke gebeurtenis voor Unilever en verstevigt hun relatie met de wetenschap. Het initiatief voor de Unilever Researchprijzen gaat al terug tot 1956 en vond dit jaar voor de 68ste keer plaats.

Meer informatie

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl

Gerelateerde opleiding
Master in Onderwijswetenschappen: wil je graag een bijdrage leveren aan innovaties in onderwijs, dan is dit de juiste master voor jou.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen