Universiteiten moeten kunstmatige intelligentie (AI) actief integreren in hun onderwijs in plaats van het buiten de deur te proberen te houden. Dat betoogt Bas Donkers, hoogleraar aan Erasmus School of Economics, in een bijdrage voor Economisch Statistische Berichten (ESB). Volgens Donkers is het ‘zinloos’ om AI te weren op een moment dat zowel studenten als toekomstige werkgevers er al volop gebruik van maken.
Freeze-reactie werkt averechts
Hoewel de economische impact van AI op de nationale welvaart volgens recent onderzoek beperkt lijkt, zijn de gevolgen voor de arbeidsmarkt groot, schrijft Donkers. Vooral wanneer AI menselijke arbeid vervangt in plaats van ondersteunt, verandert het takenpakket van werknemers ingrijpend. Studenten moeten daarom worden voorbereid op een toekomst waarin AI een vanzelfsprekend onderdeel is van hun werk.
Toch reageren veel universiteiten volgens hem met een ‘freeze-reactie’: er worden strengere regels opgesteld, opdrachten worden vervangen door examens en er wordt geprobeerd AI-gebruik te ontmoedigen. Daarmee doen onderwijsinstellingen zichzelf en studenten tekort, vindt Donkers. ‘Opdrachten bereiden studenten beter voor op de arbeidsmarkt dan examens, juist omdat ze praktijkgericht zijn en vaak in groepen worden uitgevoerd.’
Menselijke skills worden belangrijker nu AI analysewerk overneemt
Donkers pleit ervoor om AI-vaardigheid expliciet op te nemen in de leerdoelen van opleidingen. Studenten moeten leren welke vragen ze moeten stellen, hoe ze een goede prompt formuleren en vooral hoe ze AI-uitkomsten kritisch beoordelen. Daarnaast worden volgens hem menselijke vaardigheden als leiderschap, overtuigingskracht en doorzettingsvermogen nog belangrijker nu AI kennis- en analysewerk deels automatiseert.
Er zijn al positieve voorbeelden, benadrukt Donkers in het ESB-artikel. Sommige instellingen experimenteren met vakspecifieke chatbots of staan studenten toe AI te gebruiken bij het samenvatten van inzichten. Toch blijft de terughoudendheid groot. ‘Voor veel docenten is AI eng’, erkent hij. Maar onbekendheid mag niet leiden tot stilstand: ‘We zijn het aan onze studenten verplicht om hen deze vaardigheden bij te brengen.’
Donkers sluit af met een duidelijke boodschap: onderwijsinstellingen moeten niet langer proberen AI buiten het klaslokaal te houden, maar het juist inzetten om studenten beter toe te rusten voor een arbeidsmarkt waarin AI onmisbaar is.
- Professor
- Meer informatie
Klik hier voor de bewuste ESB-bijdrage. Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.
