Universiteiten van Nederland presenteren platform voor Leven Lang Ontwikkelen

Van bedrijfskundige tot ingenieur en van communicatieprofessional tot landbouwkundige. Of je nou de wereld wilt verbeteren, of je kansen op de arbeidsmarkt, je kunt je blijven ontwikkelen aan de universiteit. De universiteiten van Nederland lanceren vandaag het nieuwe onlineplatform www.universitairdoorleren.nl.

Voorzitter Pieter Duisenberg van Vereniging Universiteiten van Nederland: “Ons werkend leven en de arbeidsmarkt zijn sterk veranderd. We realiseren ons steeds meer dat het belangrijk is om je te blijven ontwikkelen. Samen met de onderwijsaanbieders in het mbo en hbo zijn we het brede aanbod hiervoor aan het opzetten. Wij starten met dit nieuwe online platform om onze bestaande online cursussen beter zichtbaar te maken voor wie wil doorleren aan de universiteit.”

De groeiende vraag naar Leven Lang Ontwikkelen (LLO) is een logisch gevolg van de snelle veranderingen die beroepen ondergaan en loopbanen die meer flexibel zijn. Duisenberg: “We merken dat er ook een groeiende behoefte is aan nieuwe kennis en vaardigheden voor het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken zoals rond de energietransitie, digitalisering en infectieziekte bestrijding. Opleiden stopt niet meer bij de startkwalificatie. Om aan deze sterke vraag uit de samenleving te kunnen voldoen, is het nodig om de wet aan te passen en LLO te erkennen als vierde bekostigde kerntaak van de universiteiten, naast de bestaande wettelijke kerntaken onderzoek, onderwijs en valorisatie. Hiervoor is het wel voorwaarde dat eerst het investeringstekort van minimaal €1,1 miljard op de bestaande taken wordt opgelost, anders is er geen ruimte voor nieuwe ontwikkelingen.”

Ruim 1100 modules

Op het online platform universitairdoorleren.nl bieden de veertien Universiteiten op dit moment 1106 modules aan, in een enorme variëteit wat betreft inhoud, lengte en opbouw. Je kunt er workshops van een dag vinden, zoals ‘Hoe ontwikkel ik een succesvol bedrijfsmodel?’ aan de TU Delft, een cursus Design Thinking van 42 dagen aan de Erasmus University, of een Master in Environmental Sciences aan de Open Universiteit van 1080 studiedagen. Het aanbod op het online platform is continue in beweging. In overleg met bedrijven en maatschappelijke organisaties worden steeds weer nieuwe modules ontwikkeld, die aansluiten bij de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Door LLO aan de universiteit aan te bieden ontstaat er ook een wisselwerking met de samenleving doordat deelnemers praktische inzichten overbrengen aan wetenschappelijke docenten.

Universiteiten van Nederland

Het platform voor LLO is het eerste gezamenlijk project dat onder de nieuwe naam ‘Universiteiten van Nederland’ wordt gepresenteerd. Deze nieuwe naam voor de koepelorganisatie van de Nederlandse universiteiten geeft herkenbaarheid in samenwerking en verklaart goed waarvoor wij als universiteiten samen staan.