Universiteitsbibliotheek wint publieksprijs Rotterdam Architectuurprijs

De Universiteitsbibliotheek van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft de publieksprijs van de Rotterdam Architectuurprijs 2017 gewonnen. Met overweldigende meerderheid van stemmen was dit project de winnaar.

Het publiek had de keuze uit een shortlist van tien, zeer uiteenlopende projecten. Met overweldigende meerderheid van stemmen kwam de Universiteitsbibliotheek als winnaar van de publieksprijs uit de bus.

Sinds oktober 2015 is er hard gewerkt aan de renovatie van de universiteitsbibliotheek. Resultaat is een lichter, ruimer en overzichtelijker gebouw, met ruim 900 studieplekken en een nieuwe entree. Eind juni 2017 vierde de universiteit de opening van de gerenoveerde universiteitsbibliotheek. De Erasmus Universiteit beschikt nu over een moderne universiteitsbibliotheek, die inspeelt op de huidige behoeftes van studenten en wetenschappers.

Architect Jef van den Putte tekende voor het ontwerp.

´De schoonheid van het gebouw is gebleven´

Stemmer Rotterdam Architectuurprijs

Transformatie

Uit het juryrapport: “Het lijken vooral de gebruikers van de bibliotheek te zijn die massaal hebben gestemd en motivaties hebben ingestuurd. Voor de keuze om te transformeren in plaats van te kiezen voor sloop en nieuwbouw is veel waardering. Een stemmer schrijft: ‘Ik vind het geweldig dat een oud gebouw is behouden en niet tegen de grond is gegaan zoals zo veel gebouwen uit de jaren zestig en zeventig. De schoonheid van het gebouw is gebleven.’ En iemand anders: ‘De oude charme is niet zoekgeraakt, maar alleen maar opgepoetst.’ Een andere motivatie: ’De oude zwaktes zijn aangepakt en de sterktes blijven behouden.’

Van het gebouw wordt enthousiast gebruikgemaakt. De ruimtelijke indeling met de nieuwe centrale trap, afgeschermde stilteruimtes en een overvloed aan daglicht wordt alom geprezen. Een stemmer schrijft: ‘Door veel licht, ruimtelijkheid en transparantie terug te brengen, is de UB de ultieme ontmoetingsplaats geworden voor studenten om samen te werken en samen te studeren.’ Een ander: ‘Het ontwerp van dit gebouw bevordert de concentratie en het gevoel van rust.’ En een stemmer schrijft zelfs: ‘Het is mooi en goed ontworpen, zonder deze nieuwe bibliotheek had ik mijn scriptie nooit gehaald.’ Opvallend is bovendien dat veel stemmers het gebouw tegelijkertijd ruim en knus vinden. De ontwerpers zijn er blijkbaar in geslaagd om een royaal gebouw te maken waarin de gebruiker zich toch niet verloren voelt. Iemand schrijft: ‘Voor zo’n groot gebouw straalt de UB een heel groot huiskamergevoel uit, echt knap!’ Een andere stemmer schrijft: ‘Ik vind het heerlijk om te studeren in de knusse en mooie Erasmus Bibliotheek.’ ‘Mooi en elegant’ wordt het gebouw genoemd, ‘een moderne architectonische parel’.”