(Un)Making a Murderer

Evening on Psychopathy and Neuromodulation
Man looking to the side with his eye
Person with eyes closed and visible top of the brain

Psychopaten. Ze zijn de afgelopen decennia het spannende middelpunt geworden van veel Netflix-documentaires en misdaadpodcasts. Maar het is niet altijd duidelijk wat psychopathie precies is. Wat maakt iemand een psychopaat? Hoe kunnen we mensen behandelen die onder deze categorie vallen? En: hebben we niet allemaal psychopathische neigingen?

Tijdens (Un)Making a Murderer duiken we in de specifieke kenmerken van psychopathie en antisociaal gedrag. Samen met experts op dit gebied praten we over de oorsprong van de term, maar ook over wat eraan gedaan kan worden. Is neuromodulatie, het toedienen van elektrische stroompjes in de hersenen, een mogelijke oplossing om negatief gedrag te beïnvloeden? En hoe zit het met de ethische aspecten van dit soort behandelingen?

We beantwoorden deze vraag met een groep experts:

• Dr. Josanne van Dongen is Universitair Hoofddocent Forensische Psychologie aan de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences. Ze heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar psychopathie en neuromodulatie en denkt dat het een vruchtbare behandelmethode is. Is neuromodulatie niet gewoon een andere vorm van medicatie?
  • Dr. Josi Driessen is Universitair Docent bij het Donders Centre for Cognition en School of Psychology aan de Radboud Universiteit. Ze onderzoekt sociale besluitvorming bij individuen met psychopathische en antisociale trekken. Wat weten we over psychopathie?
  • Dr. Maren Wehrle is Universitair Hoofddocent Practical Philosophy aan de Erasmus School of Philosophy. Wat is het verschil tussen psychopaten en 'normale' mensen? En wie bepaalt dit?

(Un)Making a Murderer | Evening on Psychopathy and Neuromodulation