Van bedrijfskunde naar bitterballen: hoe alumni Cas en Kasper hun succesvolle bedrijf oprichtten

Studenten zitten in de zon op het terras met een drankje
Alumni Cas de Weerd en Kasper Luiten poseren vriendschappelijk in campusgebouw

Ondernemers Cas de Weerd en Kasper Luiten studeerden beiden bedrijfskunde aan de Rotterdam School of Management van Erasmus University. Daar bloeide niet alleen hun vriendschap op, maar legden ze ook de basis voor hun bedrijf. Inmiddels leveren ze hun Cas & Kas bitterballen door heel het land. Vegan bitterballen zelfs, maar dat moet je er juist niet bij vertellen. "We willen mensen overtuigen op smaak en niet op principe."

Van bedrijfskunde naar bitterballen, hoe zit dat?

Cas: "Na onze studie hebben we samen gereisd in Latijns-Amerika. Terug in Rotterdam hadden we beiden heel sterk het idee dat we het anders wilden aanpakken. De meesten gaan een traineeship doen en beginnen zo een corporate carrière. Wij wilden ondernemen. Eerst hadden we het idee om iets met Braziliaanse vegan snacks te doen, maar na wat brainstormen vonden we dat toch te erg niche. Zo kwamen we op bitterballen uit."

Kasper: "Er waren wel vegan frituursnacks, maar wij zagen dat niet-vegans daar niet warm voor lopen. Zo begon ‘project bitterbal’. Dat was het begin van onze missie om een vegan bitterbal te maken die vooral heel lekker is. Een goede ragout is hiervoor de sleutel. We zijn op een woensdagavond aan de hand van YouTubefilmpjes begonnen met experimenteren in de keuken van ons studentenhuis. We organiseerden iedere vrijdagmiddag ‘Ballenborrels’, waar we iedereen onze nieuwe creaties lieten proeven en feedback kregen. Dat heeft ons enorm geholpen om de juist smaak te vinden."

Bitterballen met vlaggetjes met het logo van Cas & Kas

Wat hebben jullie meegenomen van jullie studie?

Cas: "Veel! Tijdens onze studie leerden we bijvoorbeeld hoe je een marktanalyse doet en hoe fiscale wetgeving werkt, maar ook HR en marketing komen aan bod. We hebben geen culinaire achtergrond, maar het inzicht van de businesskant dat we tijdens Bedrijfskunde hebben gekregen helpt ons dagelijks."

Kasper: "We zijn klein begonnen en hebben al lerend opgeschaald, oftewel we werken volgens de Lean Startup Methode waar je tijdens de studie veel over hoort. Veel bedrijven schalen snel op terwijl ze nog niet zeker weten of hun product of dienst aanslaat, maar wij proberen echt volgens een duidelijke strategie te werken."

Hoe willen jullie met Cas & Kas impact maken?

"Door de lekkerste bitterbal te maken die toevallig ook nog vegan is. We willen overtuigen op smaak en niet op principe. Een deel van de vegans is vrij activistisch en dat kan mensen afschrikken. Wij willen een product maken waarbij niemand zich buitengesloten voelt. Ik denk dat veruit de grootste groep probeert minder vlees te eten, maar dat zij zichzelf niet als vegan zien. Het alternatief voor vlees moet dan natuurlijk wel lekker zijn."

Cas: "Dat is ook precies de reden waarom we in onze marketing steeds minder expliciet maken dat onze bitterbal vegan is. Natuurlijk is de footprint van onze bitterbal lager dan die van een traditionele bitterbal, maar daar lopen we dus niet mee te koop. We zetten liever in op het verrassingseffect. Dus dat mensen echt verbaasd zijn als ze achteraf horen dat ze een vegan bitterbal hebben gegeten."

Een groepje studenten op campus Woudestein buiten de food plaza met elkaar in gesprek

En wat zou je studenten willen meegeven die willen ondernemen?

"Begin gewoon. Vanuit een studentenhuis kun je veel makkelijker risico nemen. En je hoeft echt geen revolutionair idee te hebben. Het is echt niet zo dat wij met onze bitterballen het ei van Columbus hebben gevonden."

Kasper: "Precies. Je idee kan pas iets worden naarmate je er langer mee bezig bent. Dat is dan ook mijn tip: zoek verbinding met anderen en praat met iedereen over je idee. Zo kun je het idee finetunen en begrijp je je eigen concept beter.  En door er over te praten en vroeg je aannames te testen, kom je altijd tot nieuwe inzichten."

Het lustrumjaar van EUR loopt van de zomer 2023 tot en met het einde van het collegejaar, in de zomer van 2024. Komende tijd zullen er verschillende activiteiten rondom het lustrum plaatsvinden. Bekijk alle activiteiten en meer op de lustrum-pagina.