Van De Kunst der Selfies tot het maken van plastic uit planten: dit zijn de avant-gardistische ideeën van onze Arts & Culture studenten

Van De Kunst der Selfies tot het maken van plastic uit

Kunst komt tegenwoordig in ontelbaar veel vormen en maten. Het is tegenwoordig achterhaald om te stellen dat 'echte' kunst enkel en alleen bestaat uit schilderijen en sculpturen, wan één ding is zeker: kunst staat nooit stil! Artiesten uit alle hoeken van de wereld komen juist steeds met nieuwe manieren om hun artistieke ideeën uit te drukken. Voor de elective  'Avant-Gardes in Context', gegeven door Niels van Poecke , werd aan studenten gevraagd in te zoomen op een hedendaags, avant-gardistisch fenomeen en dit op een innovatieve (en dus avant-gardisctische!) manier te presenteren. Het resultaat? Zeventien interessante eindprojecten waarin een heleboel verschillende moderne, artistieke onderwerpen in een compleet nieuw daglicht worden beschreven.

Selfies, memes en straatkunst in Rotterdam

Is het een uiting van narcisme? Is het misschien gewoon een nieuwe vorm van het klassieke zelfportret? Of... is het zelfs kunst? Deze vraag stond centraal in de eindopdracht van Saara en Katerina, dat de toepasselijke naam ''The Selfie Revolution" kreeg. Op de Tumblr-pagina die de studentes hebben gemaakt voor het vak, vind je een analyse van de selfie - natuurlijk met genoeg voorbeelden. Want of je nu wel of geen fan bent: de populariteit van de selfie kan niemand ontkennen.

Een ander hedendaags fenomeen dat voorbijkwam, was ''de meme''. Caroline en Onerva schreven een essay over feministische memes, waarbij ze dieper ingingen op de gedachte achter dit fenomeen van memes (die eigenlijk neerkomen op foto's voorzien van een tekst, zie bijlage).

Manon en XinXin besloten zich niet te richten op het wereldwijde web maar juist naar buiten te gaan, want ook op straat is natuurlijk meer dan genoeg kunstzinnigs te vinden. Op de blog die ze aanmaakten, bespreken ze het fenomeen straatkunst. Daarnaast maakten ze ook een gids waarin ze de mooiste street art in Rotterdam op een rijtje zetten (zie bijlage).

En er is meer: van kunst maken op de campus tot het 3D-printen van de bekende pijp van Magritte

Veel hedendaagse artiesten laten zich inspireren door wat hun voorgangers hebben gedaan, en dat is precies wat Rema en Tavia ook hebben gedaan. Voor het afronden van de elective, hebben ze een 3D-print laten maken van de bekende pijp die ooit door Magritte werd geschilderd (zie bijlage). Op die manier werd een kunstwerk dus letterlijk tot leven gebracht! Eef en Zoe kozen er ook voor zich te laten inspireren door het verleden. Het resultaat is een korte video, inclusief beelden uit zwart-wit films, waarin de geschiedenis van films centraal staat. Verder was er het project van Anna en Holly, die de Tumblr-pagina ''Hues Avant'' creëerden om een (digitale) ode te brengen aan Mark Rothko.

Weer een heel ander idee was het maken van een collectief kunstwerk, nog wel op onze eigen campus. Elisa en Fernanda vroegen voorbijgangers om een creatieve bijdrage te leveren door met spuitbussen en kwasten iets toe te voegen aan een (eerst nog) leeg, wit, doek. Het resultaat? Dat vind je in de bijlage...

Een greep uit de andere projecten die voor dit vak werden ingeleverd: podcasts (''Alexa Meade Podcast", Adelindra & Muzammil en ''Relational Aesthetics Podcast", Andrea & Giorgia), een plan om plastic te maken uit planten (''Plantastic Ecological Production'', Fheonna & Maaike), een filmscript (''Dogma95'', Javier & Mirei, zie bijlage), een verhaal over 'avant-garde gastronomie' (Bastiaan & Mattia, zie bijlage) en een magazine over de kunststroming ''Stuckism'' (Camille & Evita, zie bijlage).

Tot slot werden ook nog twee videos gemaakt, waarvan een documentaire over de artiest Legowelt die te vinden is op Youtube (door Eveline & Kevin). De andere video vertelt het fictieve verhaal van Benjamin: een zogenaamd ''recurrent neutral network'' die elke vraag kan beantwoorden, door het 'uitspuwen' van een notitie waarop het antwoord staat (("Untitled 42", Alisa & Nicky - zie de bijlage voor een foto van Benjamin).

Weer iets heel anders werd gedaan door Boutaina en Brigitte, die besloten zelf voor kunstenaar te spelen en een aantal zeer bekende kunstwerken in een modern jasje te steken. Ze kozen hiervoor werken die behoren tot verschillende stijlen, waaronder het surrealisme, pop art, het dadaisme en het expressionisme. Op de Tumblr-pagina "remaking of the avant-gardes" zijn de 21e-eeuwse versies van de werken te bewonderen. Last but not least is er het project Parergon, bedacht en uitgevoerd door Lara en Joram. In het project vragen zij zich af waar kunst begint en eindigt: is de lijst van een kunstwerk bijvoorbeeld nu wel of geen onderdeel van het werk zelf? (zie ook de bijlage voor een foto).

Relational Aesthetics_Elisa & Fernanda
Parergon_1