Van het International Office naar de Kuip

De Kuip

Van medewerker bij het International Office naar projectondersteuning bij een groot onderzoeksproject met Feyenoord. Als je bij Erasmus Universiteit Rotterdam werkt, kan het. Jenny Venhuizen reageerde op een Workspot-vacature en ging tijdelijk aan de slag bij FEYEUR, de samenwerking tussen de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) en voetbalclub Feyenoord. Voor haar was het de eerste stap naar een carrière als studieadviseur. Voor projectleider dr. Brian Godor betekende haar aanstelling dat het project kon groeien: “Ik kon het niet geloven, gratis ondersteuning!”

Tekst: Claire Coumans | Interview: Nanette Compeer

Meer dan voetbal

Feyenoord is meer dan het elftal en haar supporters. Middels de Feyenoord Foundation is de Rotterdamse club verantwoordelijk voor zo’n 30 sociale projecten, met ongeveer 20.000 deelnemers. In die projecten worden bijvoorbeeld werkloze jongeren en potentiële werkgevers met elkaar in contact gebracht tijdens speciale sportevenementen.

Niet gek dus, dat Feyenoord wilde weten wat de impact is van haar groeiende aantal sociale initiatieven. Daarom sloegen de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences en de voetbalclub in 2018 de handen ineen. Sindsdien onderzoeken studenten en onderzoekers uit diverse disciplines, van sociologie tot communicatiewetenschap, de impact van de maatschappelijke projecten van de voetbalclub.

"Onze studenten interviewen mensen uit echte Rotterdamse wijken als Beverwaard. Het is geen ivoren-toren-onderzoek.”

Dr. Brian Godor

Projectleider FEYEUR

Groeiende ambities

Brian Godor, projectleider van FEYEUR, kon het eerst nog wel in zijn eentje aan: hij begeleidde toen vier studenten. De onderzoeken die deze studenten verrichten zijn ontzettend relevant en sluiten aan bij de ambitie van de Erasmus Universiteit Rotterdam om meer maatschappelijke impact te maken met onderzoek, aldus Godor. “Onze studenten interviewen mensen uit echte Rotterdamse wijken als Beverwaard. Het is geen ivoren-toren-onderzoek.”

Steeds meer studenten klopten aan voor een onderzoeksstage: in korte tijd groeide het aantal naar 12. Godor wilde die ambities niet afremmen en besefte dat hij hulp nodig had om de studenten goed te begeleiden. Toen hoorde hij over de mogelijkheid om een Workspot aan te bieden: een tijdelijke interne vacature, ter bevordering van de mobiliteit van medewerkers. Dat leek hem te mooi om waar te zijn. “Gratis hulp, dat druist toch in tegen elke Nederlandse waarde? Als onderzoeker ben je gewend dat je voor projecten subsidie moet regelen via de NWO of het ministerie van OCW.”

Hij besloot om toch buiten de gebaande paden te treden en gebruik te maken van het mobiliteitsprogramma en het daarvoor bedoelde CIP-fonds. “Het leek me nogal een long shot, maar op goed geluk en zonder verwachtingen diende ik mijn wensenlijst in.”

Sepideh Zargari, Brian Godor en Jenny Venhuizen

It's a match

En warempel: na een tijdje ontving hij van Mobility Manager Nanette Compeer twee mokken, gevuld met chocolaatjes, met de tekst ‘100% match!’. Jenny Venhuizen, medewerker bij het International Office, had namelijk de Workspot gezien. Zij wilde al een tijdje meer doen met het begeleiden van studenten en het organiseren van evenementen. Die twee zaken kwamen samen in de vacature bij FEYEUR. Jenny vroeg naar de contactgegevens van Brian Godor en al snel werd de deal beklonken.

Jenny werd niet alleen maar ingezet als een ‘extra set handjes om data op te ruimen’. Ze coördineerde de stages bij Feyenoord. Jenny: “Dit hield in dat ik studenten moest aannemen en in contact bracht met Feyenoord. Vervolgens hield ik contact met deze groep studenten door middel van twee stagegesprekken. Zo monitorde ik of alles goed ging met hen en met het project.” Dankzij haar ervaring bij het International Office, kon Jenny ook de voorlichting voor de toekomstige stagiaires verzorgen. Daarnaast hielp ze met de organisatie van de afsluitende FEYEUR-conferentie, waar studenten hun onderzoek mochten presenteren aan Feyenoord.

Internationale spin in het web

Jenny was niet de enige die het project kwam ondersteunen. Sepideh Zargari verhuisde met haar partner naar Nederland, omdat hij een promotieplek had veroverd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze nam deel aan Dual Career Programme, waarin partners van nieuwe internationale medewerkers worden ondersteund bij het vinden van een baan in Nederland. Zo raakte ze betrokken bij het Europese project (Erasmus +) van Godor. Ze onderhield contact met diverse grote internationale voetbalclubs, waar trainers in het kader van het project bijgeschoold worden in ‘life skills’. Aanvankelijk was ze in dienst als vrijwilliger, maar Godor wist een beurs binnen te slepen en zo van Sepidehs functie een betaalde baan te maken.

Gespitst op de toekomst

Het verhaal van Jenny en Sepideh is het resultaat van een mooie samenwerking tussen de Mobility Manager, de Project Lead van het Dual Career Programme en onderzoekers en medewerkers van de universiteit. Nog steeds is Godor ontzettend betrokken bij de ontwikkeling van Jenny en Sepideh. “Workspots moeten niet misbruikt worden om extra mankracht te werven: de persoonlijke ontwikkeling van degene die erop reageert moet voorop staan.” Hij dacht en denkt actief mee over de volgende stappen van Jenny en Sepideh. “Sepideh heeft een achtergrond in de economie, ik ben benieuwd hoe ze die kan inzetten bij ons. Ze is in ieder geval ontzettend goed in het verbinden van al die internationale clubs.” Jenny volgde na het FEYEUR project een opleiding om studieadviseur te worden. Haar baan wordt inmiddels weer aangeboden als workspot – een kans die ze iedereen zou aanraden.

Hoe is het nu met...?

Jenny Venhuizen