Van hooikoorts tot pinda-allergie: dit is de belangrijkste voorspeller voor een allergie

Lavendel in bloei
Nieuwsgierig kind strekt arm uit naar pindakaaspot
Freepik

Gluten, lactose, ei, pollen of pinda’s. Steeds meer mensen lijken een allergie te hebben. Kinderarts en allergoloog Laura Sonneveld van Erasmus MC legt in Studio Erasmus uit waar we het meest allergisch voor zijn en hoe je ervan afkomt.

Je bent allergisch als je acuut reageert als je iets eet. Soms krijg je klachten als netelroos, een dik oog of dikke lip, maar je kunt ook benauwd worden. In sommige gevallen kan een allergische reactie zelfs levensbedreigend zijn.

Tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen allergisch is, maar dat ligt iets genuanceerder, vertelt allergoloog Laura Sonneveld. “De toename in allergieën hebben we met name gezien in de twintigste eeuw. Een op de drie mensen in Europa is allergisch. Dat zijn 150 miljoen mensen. Er zijn getallen waaruit blijkt dat in 2025 vijftig procent van de Europeanen allergisch is.”

Deze allergieën komen het meest voor

Welke allergieën het meest voorkomen, is volgens de allergoloog lastig aan te geven omdat dit in de loop der tijd steeds verandert. “Vroeger zagen we bij Marokkaanse families veel mensen met een peulvruchtenallergie. Dat eten ze daar veel. Inmiddels eten we met z’n allen meer peulvruchten en zien we bij veel meer mensen deze allergie ontstaan. We eten het meer, dus we zien percentueel meer mensen met zo’n allergie.”

Dit artikel liever beluisteren?

Belangrijkste voorspeller voor een allergie

Een van de belangrijkste risicofactoren om een voedselallergie te ontwikkelen is het hebben van eczeem als kind. “Je moet de huid zien als een soort bakstenen muur met cement”, legt Sonneveld uit. “Die muur is bij kinderen met eczeem eigenlijk kapot. Het cement is van minder goede kwaliteit. Er komen scheuren in de muur waardoor bacteriën er makkelijker door kunnen.” Zo ontwikkelt zich een hyperactief immuunsysteem dat gevoelig is voor allerlei stoffen van buitenaf.

Kinderarts Laura Sonneveld te gast bij Studio Erasmus

Wanneer kinderen met eczeem rondkruipen in een ruimte met etensresten op de grond komen ze als eerste via hun huid in aanraking met voedselallergenen. “Hun immuunsysteem denkt dan: hé, dat is raar. Ik hoor dit niet via m’n huid binnen te krijgen, ik hoor dit te eten”, legt Sonneveld uit. “Op dat moment gaat het lichaam allergische antistoffen maken. Als je het kind vervolgens een pinda niet laat eten, maar alleen via de huid eraan blootstelt, ontstaat er bij kinderen met eczeem een voedselallergie.”

Jong beginnen met introduceren voedingsmiddelen

Tegenwoordig wordt bij allergie meer gefocust op de preventie. Haar tip: begin vroeg met het introduceren van voedingsmiddelen zoals pinda of ei. Met name bij kinderen met eczeem of kinderen met een allergische ouder, kan je op deze manier een allergie voorkomen, volgens de kinderarts.

Het landelijk advies is tegenwoordig om al bij vier maanden te starten met pinda en met ei. “Dit zorgt ervoor dat je een veel kleinere kans hebt om een allergie te ontwikkelen”, zegt Sonneveld. Kortom, zo vroeg mogelijk beginnen met het introduceren van potentiële allergenen via de mond, in plaats van de huid, kan een mogelijke allergie op latere leeftijd voorkomen.

Op latere leeftijd van een allergie afkomen

Of je op latere leeftijd, bijvoorbeeld als je volwassen bent, kunt afkomen van een allergie betwijfelt de kinderarts. “We weten wel dat je over een allergie heen kunt groeien. Een appelallergie kan in de loop van de tijd bijvoorbeeld minder worden. Bij pinda- of notenallergie groeit tien tot twintig procent van de mensen er overheen. Maar de cruciale periode, als je het hebt over voedselallergie, ligt vooral in de eerste vijftien maanden van het leven”, benadrukt Sonneveld.

Laura Sonneveld bij Studio Erasmus

Waarom is iedereen ineens allergisch? - Studio Erasmus

Onderzoeker
Drs. L.J.H (Laura) Sonneveld

Kijk wanneer de volgende Studio Erasmus plaatsvindt: https://www.eur.nl/onderzoek/studio-erasmus

Luister de Studio Erasmus podcast via Spotify.