Vareska van de Vrande bijzonder hoogleraar Collaborative Innovation and Business Venturing

Vareska van de Vrande bijzonder hoogleraar Collaborative

Dr. Vareska van de Vrande is benoemd tot bijzonder hoogleraar Collaborative Innovation and Business Venturing bij Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) vanwege het Erasmus Trustfonds. De nieuwe leerstoel is gericht op de ontwikkeling en verspreiding van kennis over collaboratieve innovatie en business venturing.

Collaboratieve innovatie, ook wel open innovatie, speelt een belangrijke rol in het innovatieproces van bedrijven en de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsactiviteiten waarbij externe partners betrokken zijn. Bij business ventures gaat het om start-ups met zowel strategisch als financieel gewin, maar waarbij mogelijk risico's komen kijken.

Van de Vrande: “In de steeds veranderende en turbulente omgevingen van vandaag moeten bedrijven doorlopend investeren in de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsactiviteiten om concurrerend te kunnen blijven. Bedrijven hebben traditioneel gezien altijd intern in het creëren van nieuwe activiteiten geïnvesteerd. Productcycli worden echter steeds korter en de interne ontwikkeling van nieuwe producten en diensten is vaak niet genoeg. Samenwerken in innovatie wordt daarom steeds belangrijker.”

Start-ups

Collaboratieve innovatie beweegt zich tussen het strategisch management voor een groot en gevarieerd bedrijf en het strategisch ondernemerschap voor kleine, maar snel groeiende start-ups. Collaboratieve innovatie richt zich op het raakvlak tussen deze twee standpunten om bedrijfsdiversificatie te combineren met de ontwikkeling van nieuwe interne en externe projecten. Van de Vrande: “Het vakgebied van collaboratieve innovatie heeft daarom niet alleen duidelijke theoretische doelstellingen, maar laat ook de belangrijke praktische implicaties zien.”

Van de Vrande is een van de academische projectleiders van COSTA, een netwerk dat in mei 2016 startte om samenwerking tussen start-ups en bedrijven te stimuleren binnen StartupDELTA, met een multidisciplinair team ambtenaren met uit alle lagen van de Nederlandse overheid. StartupDelta wil van Nederland in 2016 een van de drie meest aantrekkelijke ecosystemen voor start-ups in Europa te maken, met de hulp van partners bij de overheid en in de zakelijke, academische en financiële sector.

Over Vareska van de Vrande

Vareska van de Vrande is bijzonder hoogleraar Collaborative Innovation and Business Venturing aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Sinds het behalen van haar PhD in Industrial Engineering and Management Science aan de Technische Universiteit Eindhoven in 2007 is ze werkzaam bij RSM.

Van de Vrandes expertise richt zich met name op de vakgebieden corporate venturing en collaboratieve innovatie, inclusief de toegang tot externe technologie, risicokapitaalinvesteringen, strategische samenwerkingen, joint ventures en fusies en overnames. Andere onderzoeksinteresses omvatten (bedrijfs)ondernemerschap, octrooien en durfkapitaal (venture capital). Ze publiceerde onder meer in het Strategic Management Journal, Journal of Product Innovation Management, IEEE Transactions on Engineering Management en Journal of Business Venturing. Bij RSM geeft Vareska vakken en modules over strategisch management en corporate venturing op verschillende niveaus.

Daarnaast is Van de Vrande directeur van het Part-time PhD programma in Management aan RSM, gastprofessor aan École Polytechnique Fédérale de Lausanne in Zwitserland, oprichter van twee webportals over open innovatie (www.openinnovatie.nl en www.openinnovation.eu) en gecertificeerd LEGO SERIOUS PLAY-facilitator.

Marianne Schouten, Media & Public Relations Manager for RSM, on +31 10 408 2877
or by email at mschouten@rsm.nl