VCC Onderzoekers winnen EGSH PhD Excellence Awards

De Graduate School of Social Sciences and the Humanities ondersteunt en onderwijst promovendi van de faculteiten van Social Sciences, Humanities, Philosophy, Development Studies, en onderzoeksgroepen in Health, Housing and Transition Studies. Elk jaar reiken ze awards uit voor de beste proefschriften en begeleiders. Dit jaar kregen twee onderzoekers van VCC een award uitgereikt voor hun inzet het afgelopen jaar.

Award voor beste Conference Paper 2020 voor Femke Vandenberg

Femke Vandenberg haar PhD-project gaat over de consumptie van populaire muziek in Nederland, met een focus op het publiek van nationaal geproduceerde muziek. Dit onderzoek bevat thema’s zoals culturele smaakpatronen, sociale klasse, sociale ongelijkheid en de demonstratie van nationalisme door culturele consumptie.

Haar paper 'Virtual displays of cultural taste' laat een indrukwekkende articulatie zien van sociologische en culturele theorie om de zeer urgente kwestie van online publiekservaringen van live-stream muziekevenementen tijdens de coronacrisis empirisch te onderzoeken.

Award voor beste PhD Collega 2020 voor Miranda Lutz-Landesbergen

Het PhD-project van Miranda Lutz onderzoekt de rol van sociale stressoren die van invloed zijn op zelfregulatie van gedrag bij kinderen en adolescenten. Onderzocht wordt of tekortkomingen in de onderliggende mechanismen van zelfregulatie, zoals cognitieve controle, leiden tot afwijkend sociaal gedrag en hoe sociale stressoren deze relatie beïnvloeden.

Miranda heeft een natuurlijk talent en vermogen om collega's emotionele steun te bieden. Zelfs tijdens de pandemie organiseert ze bijeenkomsten zodat alle PhD's nog in contact met elkaar blijven. Ze heeft altijd oog voor anderen, ook als haar eigen persoonlijke omstandigheden niet optimaal zijn. Bovendien is ze een organisatietalent, want dit jaar richtte ze de "DPECS PhD Council" op, een raad die maandelijks bijeenkomsten organiseert voor DPECS PhD's waarin nieuws van de afdeling, werkzaken en persoonlijke zaken worden besproken.

Bekijk alle winnaars van de PhD Excellence Awards

Vital Cities and Citizens

Met het Erasmus Initiatief Vital Cities and Citizens wil de Erasmus Universiteit bijdragen aan de kwaliteit van leven in stedelijke gebieden. In vitale steden kunnen de inwoners hun levensdoelen bereiken door educatie, zinvol werk en deelname aan het publieke leven. De vitale stad is een platform voor creativiteit en diversiteit, een veilige ontmoetingsplaats voor verschillende sociale groepen. De betrokken onderzoekers focussen zich op een van de volgende subthema’s:

•    Inclusieve Steden en Diversiteit
•    Duurzame en Rechtvaardige Steden
•    Slimme Steden en Gemeenschappen
•    Veerkrachtige Steden en Stedelingen

VCC is een samenwerking tussen Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB), Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) en International Institute of Social Studies (ISS).