Veranderingen in het energielandschap

Bij energiebedrijf Eneco verliezen komend jaar ruim 400 mensen hun baan. Het gaat om de dochterbedrijven Joulz en Stedin, waar in totaal 4000 mensen werken. Joulz en Stedin gaan samen. Ons energielandschap is volop aan het veranderen. Ronald Huisman, universitair hoofddocent energy finance aan Erasmus School of Economics, wordt in de Radio 1 uitzending van zaterdag 21 juni 2014 gevraagd het toekomstbeeld van het energielandschap te schetsen.

‘Als ik kijk naar het energielandschap in de komende 5 tot 10 jaar dan gaat het inderdaad enorm veranderen. En een grote verandering die er plaats gaat vinden is dat eigenlijk de macht bij de consument komt te liggen. Wij gaan steeds meer bepalen wanneer wij onze energie gebruiken en tegen welke prijs. Terwijl op dit moment gebruiken wij de energie wanneer wij dit willen, we zetten gewoon het licht aan en denken daarbij niet over na over de prijs. Maar over een aantal jaar gaan we echt nadenken; wanneer zet ik mijn wasmachine aan, hoeveel kost me dat dan en hoeveel kost het mij als ik die later aan zet.’ Aldus Huisman.

Klik hier om het volledige interview te beluisteren (vanaf 24.10 min) bij Radio 1, 21 juni 2014.