Verenigde Staten als mogelijke bananenrepubliek

Volgens Bas Jacobs, hoogleraar Openbare Financiën en Economisch Beleid aan Erasmus School of Economics, kan het beleid van president Trump op de lange termijn veel economische schade aanrichten. Daarnaast maakt hij zich grote zorgen over de aantasting van de democratie in de VS. Het tijdschrift Financial Investigator interviewde Jacobs over dit onderwerp.

'Met minder strikte regels wordt de kans op financiële turbulentie weer groter. De hefboom, de verhouding tussen schuld en eigen vermogen, zal weer stijgen. Die financiële hefboom is het vliegwiel waarmee bubbels worden gecreëerd. Dat kan weer
gebeuren en financiële bubbels kunnen barsten. Het terugdraaien van de financiële regelgeving maakt de Amerikaanse economie daarom weer financieel fragiel.’ Aldus Jacobs.

Hieronder leest u het volledige artikel in Financial Investigator, januari 2017.