Verkiezingsdebat op Erasmus Universiteit

In de aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam vindt op maandagavond 13 maart 2017 het Erasmusdebat van EFR en EenVandaag plaats. Mark Rutte (VVD) gaat dan live de confrontatie aan met zijn grootste concurrent Geert Wilders (PVV) voor een zaal met meer dan 700 studenten, twee dagen voor de Tweede Kamerverkiezingen.

De Economische Faculteitsvereniging Rotterdam (EFR) en EenVandaag hebben een lange traditie met het organiseren van het Erasmusdebat. Gezamenlijk zijn er sinds 2002 dertien grote debatten met meerdere partijen gehouden.

Deze verkiezingen is de opzet anders: een één-op-één debat. De laatste jaren zijn er steeds meer live tv-debatten bijgekomen die in opzet en aanpak op elkaar lijken. Daarom is er nagedacht over een andere opzet. In debatten worden tegenstellingen snel duidelijk en dat werkt het beste in één tegen één confrontaties. In dit geval dus premier Rutte die het opneemt tegen zijn belangrijkste uitdager. Dat is volgens de zetelpeiling van EenVandaag (De Stemming) en ook de andere peilingen al het hele jaar Geert Wilders. Het lijkt een bepalend debat te worden voor deze Tweede Kamerverkiezingen.

Rutte en Wilders gaan op maandag 13 maart live vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam de confrontatie met elkaar aan. Ze debatteren onder leiding van Pieter Jan Hagens over de thema’s zorg, economie en immigratie en identiteit. Volkskrant-journalist Frank Hendrickx en Telegraaf-hoofdredacteur Paul Jansen praten na het debat na onder leiding van politiek verslaggever Remko Theulings.

Informatie over het debat en de kaartverkoop vindt u hier.

Nadere informatie voor journalisten
De live-uitzending start om 18.15 uur. U heeft vanaf 16.30 de mogelijkheid zich aan te melden bij de persbalie bij de ingang van de aula van de Erasmus Universiteit.  In verband met de beveiliging sluit de aanmeldingsbalie exact om 17.30. U krijgt een persbriefing waarin u instructies en informatie krijgt over het debat.

Schrijvende pers
Schrijvende pers kan aanwezig zijn in de zaal gedurende het debat. In de zaal mogen geen jassen, tassen of elektronische apparatuur aanwezig zijn. Ook laptops en tablets zullen dus niet de zaal in mogen. Schrijvende pers kan kiezen tussen het volgen van de uitzending in een aparte ruimte of live in de zaal. De voorkeur moet wel van tevoren worden doorgegeven.

Beeldmedia
In de zaal mogen geen foto’s worden gemaakt in verband met de beveiliging. Fotografen kunnen dan ook niet naar binnen. Alleen het ANP zal foto’s maken tijdens het debat.

Fotograferende en filmende pers kan in een aparte ruimte de uitzending via beeldschermen volgen. Na de uitzending is er eventueel de mogelijkheid om buiten de beveiligde zone te filmen, fotograferen en eventueel te interviewen. Filmende pers graag altijd contact opnemen met Eline Wolfhagen (EFR) over details.

De deadline wat betreft aanmelden is zondag 26 februari 23.59. U kunt zich opgeven door uw volledige naam, geboortedatum en BSN-nummer (zoals op paspoort vermeld is), naam opdrachtgever/werkgever en emailadres op te sturen naar ac@efr.nl onder vermelding van ‘Persaanmelding Erasmusdebat t.a.v Eline Wolfhagen’. Ook moet hier vermeld worden tot welk soort pers u behoort: schrijvende, fotograferende of filmende pers en of u in de zaal wilt zitten of in een aparte ruimte.

EFR Rotterdam: info@efr.nl