Vermogensheffing in strijd met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

De belastingdienst legt voorlopig geen aanslagen op vermogens in box 3. De Hoge Raad bepaalde eind december dat de vermogensheffing in strijd is met het Europees recht. In een interview met BNR Nieuwsradio legt Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, uit waarom dit besluit is genomen.

Volgens de Hoge Raad is de vermogensheffing in strijd met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod. ‘Dit komt omdat de belastingplichtigen die uit box 3 belast worden veel te veel inkomstenbelasting wordt geheven in vergelijking met het daadwerkelijke rendement dat wordt behaald. Dat is al onterecht, maar er zitten ook grote verschillen tussen belastingplichtigen afhankelijk van hoe hun vermogen is opgebouwd.’ Kavelaars legt uit dat sommigen een groot deel van hun vermogen uit aandelen halen, terwijl dit bij anderen vooral spaargeld is.

Tot 2017 was het effectief rendement 4%, maar vanaf 2017 werd gezegd dat mensen die meer vermogen hebben in het algemeen risicovoller beleggen, wat lijdt tot een hoger rendement en dus mag je ook op basis van een hoger rendement belasten. Volgens de Hoge Raad kan dit zeker het geval zijn, maar geldt dit natuurlijk lang niet voor iedereen. Er zijn ook veel mensen die een groot vermogen hebben maar helemaal niet risicovol beleggen. Een heleboel burgers hebben daarom bezwaar aangetekend en die zijn veilig gesteld. Voor burgers die geen bezwaar hebben aangetekend, is het wat lastiger. Formeel hebben zij eigenlijk geen mogelijkheid meer om hun geld terug te krijgen, maar op het moment dat een oude aanslag nog niet is opgelegd kunnen ze nog bezwaar aantekenen.

Door het besluit van de Hoge Raad kan de fiscus op het moment geen enkele aanslag meer versturen aan vermogenden, totdat de coalitie het eens is over een aanpassing van deze belasting. Het stopzetten van heffing in box 3, zou de schatkist zo’n 4 miljard euro per jaar kosten.

Het volledige item van BNR Nieuwsradio (vanaf 6 minuten), 24 januari 2022, kunt u hier vinden.