Veroorzaakt drillrap dodelijke steekpartijen?

Veel mensen associëren drillrap met geweld en vinden de gebruikte beelden en woorden aanstootgevend. Dat er zorgen zijn om dit muziekgenre is volgens Robby Roks, universitair docent Criminologie bij Erasmus School of Law, niet vreemd: de muzieknummers bevatten veel verwijzingen naar geweld en verafschuwen rivalen. Maar is drillrap nu daadwerkelijk de veroorzaker van dodelijke geweldsincidenten? Daarover vertelt Robby Roks in een college van de Universiteit van Nederland.

Om deze vraag te beantwoorden, is het volgens Roks zaak te begrijpen waar de drillrap vandaan komt en om het genre in context te bekijken. Hij blikt in het college allereerst terug op de jaren ’70 en ’80, waarin hiphop en gangsta rap opkwamen in de Verenigde Staten. Drillrap is echter veel recenter: dit genre ontstond ongeveer een decennium geleden. Oorspronkelijk werd hierin veel verwezen naar vuurwapens, waar de drillrap zijn naam aan ontleent. Via het Verenigd Koninkrijk belandde drillrap uiteindelijk in Nederland en werden deze verwijzingen steeds meer vervangen door verwijzingen naar messengeweld.

Volgens Roks is het belangrijk om de verwijzingen naar geweld niet altijd letterlijk te nemen. De verwijzingen naar geweld zijn niet altijd echt waar, maar wel zorgwekkend. Er zijn wel ook specifieke verwijzingen naar feitelijke gebeurtenissen; conflicten in de fysieke wereld belanden uiteindelijk in de muziek. Geweld is echter niet het enige waar drillrap over gaat, aldus Roks. Hij vertelt over zijn onderzoek naar de Haagse Crips uit de jaren ’80, waarin vooral de symbolische betekenis van belang was: jongeren wilden voornamelijk graag deel uitmaken van een groep en dit ook uitstralen.

Het probleem zit volgens Roks dan ook niet in de drillrap, maar in het sociale media-gebruik van de jonge drillers. Via online kanalen roepen zij tegenstanders op en communiceren zij over geweld. Dit is niet altijd onschuldig: door verspreiding via sociale media ontstaat veel commotie en komt er veel druk te staan op de jongeren. Dit kan uiteindelijk wel daadwerkelijk resulteren in fysiek of zelfs dodelijk geweld.

Universitair Docent

Het gehele college van de Universiteit van Nederland is hier te zien.

Het artikel van het AD over het college is hier te lezen.

De podcast over het college (#306) is hier te beluisteren.