Verslag van het A&V-symposium ‘Culturen van letselschadeafwikkeling'

Het jaarlijkse A&V-symposium van de Erasmus School of Law vond dit jaar plaats op dinsdag 6 december.

Niet alleen professionals uit de rechtspraktijk, maar ook de studenten van de master Aansprakelijkheid & Verzekering woonden dit evenement bij. Het thema van dit jaar was ‘Culturen van letselschadeafwikkeling. Ervaringen in Engeland, Noorwegen en Nederland’. Dagvoorzitter Mop van Tiggele opende het symposium en stelde de verschillende sprekers voor. Het onderwerp van die dag was gekozen omdat Evelien Engelhard en Siewert Lindenbergh een onderzoek hebben uitgevoerd die zag op de letselschadeafwikkeling in Nederland. Zij voeren dit onderzoek uit in samenwerking met een Noorse en een Engelse universiteit, die in hun eigen land eenzelfde onderzoek uitvoeren. Vervolgens namen zowel Evelien Engelhard (promovenda aan de Erasmus Universiteit) als Siewert Lindenbergh (hoogleraar aan de Erasmus Universiteit) het woord. Zij toonden de resultaten van hun onderzoek door verschillende aspecten van hun diepte-interviews met onder anderen rechters, advocaten en verzekeraars naar voren te brengen.

Goede communicatie

Een van de conclusies was dat goede communicatie met behoud van relaties belangrijk is in het Nederlandse schadeafwikkelingsproces. Daarnaast kan gezegd worden dat er in Nederland een ‘poldercultuur’ op gebied van letselschadeafwikkeling heerst. De Nederlandse letselschadeafwikkeling ligt qua cultuur tussen de Noorse en de Engelse wijze van afwikkeling. Na een pauze waarin volop werd genetwerkt, was het tijd voor reflectie. Hierbij gaf eerst Arno Akkermans (hoogleraar aan Tilburg University) zijn mening over het onderzoek. Vervolgens kwam Cees van Dam (hoogleraar aan King’s College London, Maastricht University en de Erasmus Universiteit) aan het woord.

Het symposium sloot af met een korte discussie, waarin de mensen uit de praktijk hun visie gaven op de uitkomsten van het onderzoek.