Verstappen heeft misschien op de racebaan gewonnen, maar nog niet commercieel

Het Financieele Dagblad

Verstappen heeft onlangs zijn eerste wereldkampioenschap gewonnen in een spannende climax in Abu Dhabi. Hoewel dit een geweldige start is, heeft Hamilton op andere gebieden, zoals het bedrijfsleven, een voorsprong. In een artikel van Het Financieele Dagblad legt sporteconoom Thomas Peeters van Erasmus School of Economics uit hoe Hamilton zijn media gebruikt om munt te slaan uit zijn imago.

Verstappen heeft nog een lange weg te gaan om zijn belangrijkste concurrent Lewis Hamilton qua marktwaarde in te halen. Sponsoraanbiedingen blijven binnenstromen, maar team Verstappen neemt niet zomaar alles aan. 'Wij zijn geïnteresseerd in langetermijnrelaties. We gaan geen kortstondige social media-relaties aan met ongebruikelijke bedrijven'. Wie een kijkje neemt op Verstappens Instagramfeed, ziet dat het overgrote deel van de foto's aan racen is gebonden. Advertenties met Verstappen en Red Bull, het energiedrankmerk dat zijn Formule 1-team sponsort, zijn innig met elkaar verweven. Ook Jumbo en Ziggo worden al lang met Verstappen geassocieerd.

Aanzienlijk contrast

Hoewel deze ondernemingen niet onbelangrijk zijn, verbleken ze in vergelijking met de namen die Hamilton aan zich heeft verbonden, zoals elektronicamaker Sony en modehuis Tommy Hilfiger. Verstappens jaarinkomen wordt door Forbes geschat op 37,6 miljoen euro. Een miljoen dollar van dat totaal vloeit voort uit sponsorinkomsten. Hamilton daarentegen verdient een jaarinkomen van 61,9 miljoen euro, waarvan het grootste deel afkomstig is uit sponsoring. Peeters merkt ook op dat de bekendheid van Hamilton toeneemt omdat hij zich meer uit. De belangrijkste bron van sponsorinkomsten is naamsbekendheid. 'Sponsorinkomsten gaan vooral over naamsbekendheid. Alles wat daaraan bijdraagt helpt. Zelfs de relaties van Hamilton met bekende vrouwen die besproken worden in roddelbladen.'

Verstappen, meent Peeters, moet een wereldwijd merk neerzetten om het tekort te verkleinen. 'Maar dat is moeilijker omdat de Nederlandse markt niet zo groot is.' Het jaarsalaris van Verstappen bij Red Bull zal in de tientallen miljoenen lopen. Dan is er nog een bonussysteem, waarbij geld wordt uitgedeeld op basis van zijn eindklasseringpositie. Deze bonus geldt voor zowel het wereldkampioenschap als het constructeurskampioenschap.

Onderzoeker

U kunt het volledige artikel van Het Financieele Dagblad, 13 december 2021, hierboven downloaden.