Vertrouwen in de journalistiek? Mijke Slot te gast bij Vroeg! en EditieNL

Mijke Slot bij Vroeg! en EditieNL om te praten over vertrouwen in journalistiek en de kansen van positief nieuws
Girl reading newspaper

Hoe is het gesteld met het vertrouwen in de journalistiek? Onlangs publiceerde Reuters het nieuwe Digital News Report, waarin zij verslag doen van de stand van het nieuws en hoe mensen daarmee omgaan. Mijke Slot, universitair docent en onderzoeker aan ESHCC, deed de afgelopen twee jaar onderzoek naar de relatie tussen journalisten en hun publiek. Naar aanleiding daarvan is zij afgelopen week gevraagd om bij Vroeg! van BNNVARA te praten over het onderwerp. Mijke sloot haar onderzoek recent af met een laatste aflevering van haar podcast “Klikt het?”. Eveneens vroeg EditieNL om Mijke’s expertise rondom een nieuw programma van SBS waarin alleen maar positief nieuws wordt behandeld.

Uit het Digital News Report van Reuters is gebleken dat 57% van de Nederlanders vertrouwen heeft in het nieuws, dit is een vergelijkbaar cijfer met vorig jaar. Volgens Mijke is dit geen verrassend cijfer, uit haar onderzoek is gebleken dat blijkt dat mensen journalistiek belangrijk vinden en daar ook veel mee bezig zijn. Maar natuurlijk is er altijd een groep die hier toch anders over denkt. Het vertrouwen in de journalistiek is erg belangrijk en de media moeten ook hun best doen om dit te blijven waarborgen. Media hebben de rol om het publiek juist te informeren en vervult een rol als maatschappelijke waakhond, wat van belang is voor een goedlopende democratie.

Verder kwamen nieuwsmijders aan bod in Vroeg! Mijke besprak hoe het komt dat mensen het nieuws (gedeeltelijk) mijden. Is dit erg en valt hier eventueel wat aan te doen? Zou meer inbreng van positief nieuws een oplossing zijn? Deze laatste vraag werd tevens besproken in EditieNL ter aanleiding van het nieuwe SBS-programma dat zich wil focussen op alleen maar positief nieuws. Mijke heeft aangetoond dat er de laatste tijd veel nare dingen in het nieuws komen, zoals de klimaatcrisis en de oorlog in Oekraïne, en dat het logisch is dat men meer positief nieuws wil horen. Echter legt ze ook uit hoe mensen juist ook sneller klikken op (sensationeel) nieuws met een negatief tintje, zoals een ongeluk of een groot schandaal met een politicus.

Onderzoeker
Meer informatie

Nieuwsgierig naar de bevindingen van Mijke? Luister dan naar haar onderzoekspodcast “Klikt het?”. Of naar haar bijdrage in Vroeg! van BNNVARA en EditieNL.

Gerelateerde links
Mijke's onderzoeksproject

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen