Vici voor medisch onderzoek naar depressie bij adolescenten

Prof.dr. Henning Tiemeier van de afdeling Kinderpsychiatrie van het Erasmus MC heeft een Vici-subsidie toegekend gekregen voor zijn onderzoeksvoorstel over depressie bij adolescenten. Hij krijgt anderhalf miljoen euro om de komende vijf jaar een eigen vernieuwende onderzoekslijn te ontwikkelen en een onderzoeksgroep op te bouwen. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland en is onderdeel van de Vernieuwingsimpuls van NWO.

Het onderzoek van Tiemeier gaat over hoe we de hersenen van onze kinderen beïnvloeden: van tegenslag op jonge leeftijd tot adolescente depressie.

Veel kinderen maken negatieve ervaringen mee zoals verwaarlozing, mishandeling of pesten. De onderzoekers volgen meer dan 4.000 kinderen om te bestuderen of dergelijke negatieve ervaringen de hersenontwikkeling veranderen en hoe dit tot depressie bij adolescenten kan leiden. Zij onderzoeken ook wat het effect van negatieve ervaringen kan tegengaan.

Dit jaar dienden 235 onderzoekers een vooraanvraag in bij NWO voor een Vici, van wie 138 onderzoekers hun voorstel verder hebben uitgewerkt. 60 onderzoekers mochten vervolgens hun voorstel mondeling komen toelichten voor een beoordelingscommissie. Op basis van internationale en nationale adviezen werden uiteindelijk 34 voorstellen voor honorering geselecteerd. Dit komt neer op een toekenningspercentage van 14,5%.

Persvoorlichting Erasmus MC, tel. (010) 703 3289, e-mail: press@erasmusmc.nl