Vier jaar later, wat betekent de Brexit voor het Verenigd Koninkrijk?

De Correspondent
Frank van Oort, Professor of regional and urban economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Frank van Oort, hoogleraar regionale en stedelijke economie aan Erasmus School of Economics, is een van de Brexit-experts in Nederland. Hij heeft de economische gevolgen van de Brexit voor het Verenigd Koninkrijk onderzocht en licht het resultaat toe in een artikel van De Correspondent.

Vier jaar geleden waren de Brexiteers vastbesloten dat de Brexit veel economische groei voor Groot-Brittannië zou opleveren. De economische voordelen en de strengere regelgeving voor immigranten waren voor de meeste mensen de belangrijkste reden om voor de Brexit te stemmen. De Brexiteers waren ervan overtuigd dat ze zelf veel beter konden onderhandelen met individuele landen dan met de EU.

Volgens van Oort hebben de Brexiteers nagelaten twee belangrijke kwesties in overweging te nemen. Ten eerste vindt de meeste handel plaats met buurlanden. In dit geval zouden dat vooral Europese landen zijn. Ten tweede overschatten de Brexiteers hun onderhandelingsvaardigheden met individuele landen. Dit was hun belangrijkste plan om de verliezen in de handel binnen Europa te compenseren. Andere landen vinden het Verenigd Koninkrijk niet meer zo belangrijk als voorheen, toen ze nog bij de EU zaten. Nu zijn ze een kleinere partij in de internationale handel en daardoor minder interessant om mee samen te werken.

Van Oort stelt dat handel met landen afzonderlijk niet onmogelijk is, maar dat het wel een uitdaging kan zijn om tot nieuwe handelsverdragen te komen.

Professor

U kunt het hele artikel van De Correspondent, 29 januari 2024, hier lezen.