Vier tips tegen eenzaamheid tijdens de coronacrisis 

Veel medewerkers werken nu noodgedwongen vanuit huis en zijn fysiek geïsoleerd van vrienden en collega's. Bij velen leidt dit tot eenzaamheid. Volgens nieuw onderzoek door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), zijn er manieren om te zorgen dat we ons niet zo eenzaam voelen.

Volgens promovendus Hodar Lam, hoogleraar Steffen Giessner en dr. Meir Shemla kan thuiswerken leiden tot efficiënter werken. Maar het zijn juist de persoonlijke interacties en mogelijkheden om onze collega's en cliënten te ondersteunen en hulp te bieden die ons werk zo zinvol maken. De onderzoekers komen met vier tips die kunnen helpen bij het voorkomen van eenzaamheid bij werken vanuit huis:

1) Praat erover. Gevoelens en informatie delen is een effectieve manier om relaties op het werk te onderhouden. Hoe meer je deelt met je collega's en je leidinggevenden, bijvoorbeeld door te praten over je zorgen rond de huidige situatie, hoe groter de kans dat jij je verbonden en authentiek voelt. Maar wees voorzichtig. Informatie delen die meer onthult dan mensen van jou gewend zijn, kan een averechts effect hebben. Passende, ethische onthullingen zijn essentieel.

2) Geef inhoud aan virtueel werk. Begint het uitvoeren van je werk voor de computer saai te worden? Door je te richten op de behoeften en gevoelens van anderen, kun je werkrelaties meer inhoud geven en hoef je minder aandacht te besteden aan gedachten en emoties die eenzaamheid oproepen. Je kunt contact opnemen met je collega's, ondersteuning of advies geven, en collega's bedanken als ze aardig en behulpzaam zijn. Vraag jezelf en je collega's waarom ze het werk doen dat ze doen. Zo kun je inhoud creëren. Besef en waardeer dat je belangrijk werk doet. Of dat nu vanuit huis is of op kantoor.

3) Haal herinneringen op. Onderzoek heeft aangetoond dat herinneringen ophalen over positieve gebeurtenissen bijdraagt aan het verminderen van eenzaamheid. Probeer de volgende keer dat jij thuiswerkt en je eenzaam voelt te denken aan een leuk uitstapje met je collega's, of eet iets wat je regelmatig in de bedrijfskantine eet. Je hersenen associëren troosteten automatisch met belangrijke relaties. Je kunt ook 'oude' verhalen en foto's met je collega's delen via sociale mediakanalen. Zo kun je samen nostalgisch terugblikken.

4) Weet wat je taken zijn. Thuis worden we snel afgeleid. Als je onzeker bent over jouw rol binnen het team, voel je je misschien hulpeloos als je geïsoleerd op afstand werkt. Met andere woorden: je moet weten wat je taken zijn en hoe deze bijdragen aan het werk van jouw team. Als jij je nu onzeker voelt over jouw taken, plichten en verantwoordelijkheden, vraag dan bij je leidinggevende om duidelijkheid over jouw rol in de huidige werkomstandigheden.

“Wanneer we een langere periode op afstand werken, gaat het merendeel van onze spontane interacties met anderen verloren. Non-verbale informatie via virtuele werkinteractie is beperkt. We zien tijdens contact via e-mail of chat bijvoorbeeld niet die vriendelijke glimlach, of de bezorgde frons. Deze signalen geven ons sterke sociaal-emotionele waarden waardoor we ons verbonden voelen. Daarnaast worden we door de coronacrisis gedwongen onze sociale persoonlijke contacten tot een minimum te beperken. Het is dus geen verrassing dat er een grotere kans is dat we ons thuis eenzaam voelen. Niemand kan alles alleen doen in het leven. Het is normaal om je alleen te voelen als je vanuit huis werkt; eenzaamheid herinnert ons eraan om verbonden te blijven. En we kunnen verbonden blijven, zowel op kantoor als online”, aldus hoogleraar Steffen Giessner.

Serie crisisgerelateerd onderzoek
Dit artikel maakt deel uit van onze serie crisisgerelateerd onderzoek: een groeiende collectie op onderzoek gebaseerde artikelen van academici en onderzoekers van RSM. De onderwerpen lopen uiteen van het bestrijden van eenzaamheid tot de ethische dilemma's waar leidinggevenden en bestuurders voor staan.