Voetbalclubs kunnen overleven zonder toeschouwers

Thomas Peeters, assistant professor at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Er heerst een grote angst in de voetbalwereld. Clubs zouden volgend seizoen nog maanden zonder publiek moeten spelen. Dit zou een ramp zijn voor de voetbalwereld, als we verschillende clubs zouden moeten geloven. Volgens Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, zal het allemaal wel meevallen zolang de voetbalwereld het maar verstandig aanpakt.

Besparen

Peeters begrijpt dat het erg zuur is dat er volgend jaar geen publiek bij de voetbalwedstrijden zal zijn. Clubs moeten echter niet gaan doen alsof dat voor hen de doodslag zal zijn. ‘We weten dat de clubs ongeveer 20 tot 25% van hun omzet uit stadioninkomsten halen. Dat is een aanzienlijk bedrag, maar dat is niet onoverkomelijk. Ik denk dat de clubs makkelijk kunnen overleven zonder die 20 tot 25% stadioninkomsten, op voorwaarde dat zij flink op hun spelersloonkosten gaan besparen.'

Ontbrekende solidariteit

De spelersloonkosten bestaan al snel uit meer dan de helft van het totale budget van een club. Het is daarom verstandig om de spelerscontracten opnieuw te onderhandelen. Volgens Peeters zal dit onderhandelen op dit moment beter gaan omdat spelers eigenlijk geen andere opties hebben. Een probleem is echter de solidariteit tussen de clubs en de spelers die vaak nog ontbreekt. ‘De meeste spelers denken vooral aan zichzelf en weinig aan de nieuwkomers die net vanuit de jeugdreeksen zijn opgeklommen’, zegt Peeters.

Universitair Hoofddocent

Het volledige fragment van Sporza, 9 mei 2020, kunt u hier bekijken.