Voorgestelde vlaktaks in belastingplan van hoogleraren oogst kritiek

Voorgestelde vlaktaks in belastingplan van hoogleraren oogst

Onlangs werd de blauwdruk voor een nieuw belastingsysteem gepubliceerd, waarin emeritus hoogleraar Leo Stevens (Erasmus Universiteit Rotterdam) en hoogleraar Koen Caminada (Universiteit Leiden) een vlaktaks voorstellen met één tarief voor negen van de tien belastingbetalers. Maar als het ligt aan Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, blijft deze vlaktaks onbesproken.

‘De vlaktaks is een economisch ondoelmatig instrument voor de herverdeling van inkomen’, aldus Jacobs. Hij stelt dat, gegeven de omvang van de gewenste herverdeling, de maatschappelijke kosten hiervan het geringst zijn bij een zo laag mogelijke gemiddelde belastingdruk, waarvan sprake is in een belastingstel met meerdere schijven en uiteenlopende tarieven.

Hieronder leest u het volledige artikel uit Het Financieele Dagblad, d.d. 22 mei 2017