'Waarde afgevaardigden!'

Nationale Model United Nations 2019
New York City

Op 26 februari oefende de Cedo Nulli-delegatie voor de National Model United Nations. Van 24 tot 28 maart vertegenwoordigen zij de Erasmus Universiteit Rotterdam in New York.

De eerste die de zaal betreedt is de vertegenwoordiger van Irak, gevolgd door de andere afgevaardigden van de veertien deelnemende lidstaten van de Verenigde Naties. Wanneer iedereen plaats heeft genomen achter hun naamborden, start de roll call. Alle vertegenwoordigers, gekleed in (mantel)pak en das, steken één voor één hun naambord omhoog, om hun aanwezigheid te melden. De voorzitter start de volgende procedure: “Indien u een plek wilt op de sprekerslijst, houdt dan nu uw bordje omhoog.” Singapore heeft de eer om als eerst te spreken.

“Geachte voorzitter, waarde afgevaardigden. Men zegt soms “one man’s terrorist is another man’s freedom fighter”. Onze delegatie gelooft dat hierin wel degelijk een onderscheid gemaakt kan worden, aangezien vrijheidsstrijders zich richten op het leger, terwijl terroristen het gemunt hebben op burgers. Het is van essentieel belang dat deze terroristen bestreden worden, met name deze die gebruik maken van chemische wapens.”

Students practicing for NMUN 2019
Cedo Nulli delegatie MNUN
Cedo Nulli oefent voor MNUN 2019
Vera Bosch

Terwijl Singapore haar argumenten verder onderbouwt, merk je dat de toon is gezet. Alle afgevaardigden luisteren aandachtig naar de beweringen van anderen en bereiden hun eigen toespraken en de daaropvolgende onderhandelingen voor. Vandaag zal er een beslissing worden genomen over het gebruik van chemische wapens. Niet door de echte Verenigde Naties, maar door deze veertien studenten in een collegezaal in het Mandeville Building.

"Het komt voor dat je moet pleiten voor iets dat niet overeenkomt met jouw mening. Dat maakt het extra interessant."

Leren om een ander standpunt te representeren

Van 24 tot en met 28 maart zal deze delegatie van studenten de Erasmus Universiteit Rotterdam vertegenwoordigen op de National Model United Nations (NMUN) in New York: een vijfdaagse conferentie waar studenten van over de hele wereld deelnemen aan onderhandelingen zoals die van de Verenigde Naties. Sinds 2008 organiseert studievereniging Cedo Nulli jaarlijks dit project voor studenten van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, waarin zij worden klaargestoomd voor hun deelname aan NMUN. Ondanks dat de NMUN fictief is, zijn het format en de onderwerpen die ter discussie worden gesteld erg realistisch. Dit jaar vertegenwoordigen de Erasmus-studenten de VN-lidstaat Singapore. Juanita, bestuurslid bij Cedo Nulli, legt uit: "Elk jaar proberen we een lidstaat te kiezen wiens normen en waarden vrij ver af liggen van die van ons. Singapore is natuurlijk relatief Westers, maar het komt ook voor dat je moet pleiten voor iets wat niet jouw eigen mening is en dit maakt het extra interessant.”

Students at the rehearsals for National Model United Nations 2019

Een spannende reis naar New York

Het verdedigen van deze andere standputen kan erg uitdagend zijn, maar de generale repetitie – een simulatiedebat over chemische wapens - laat zien dat de studenten er klaar voor zijn. Gedurende het collegejaarkwamen de studenten elke dinsdagavond bij elkaar voor trainingen en simulaties onder leiding van trainers en voormalig deelnemers Joeri en Lorena.Daarnaast was er ook tijd voor team bonding en voor workshops van gastsprekers van onder andere het Clingendael Instituut en Horus debattraining.

Joeri nam vorig jaar zelf deel aan de NMUM en besloot bij de organisatie te blijven als trainer, om zo anderen dezelfde ervaring te kunnen geven. “De NMUN is een ontzettend goede leerervaring voor studenten die geïnteresseerd zijn in internationale samenwerking en diplomatie, maar ook voor degenen die hun vaardigheden in publiek spreken willen verbeteren. Toch is het allerbelangrijkste denk ik dat je er een hechte vriendengroep aan overhoudt en je deze hele ervaring af mag sluiten met een, nou… vermoeiende, maar heel erg gave trip naar New York!”