Waarde creëren – maar hoe?

Bij leidinggevenden ontbreken fundamentele inzichten over hoe je nieuwe groeimogelijkheden kan herkennen en implementeren. Ook weten ze onvoldoende hoe je daarmee nieuwe waarde kan creëren én vasthouden. Dat stelt prof.dr. Tom Mom in zijn oratie vrijdag 22 februari aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het integreren van ondernemerschap en strategisch management, zowel in de praktijk als in onderzoek, biedt mogelijkheden voor een bloeiende toekomst in een snel veranderend landschap, aldus Mom.

In zijn oratie Strategic Growth and Implementation: Thriving in a Disruptive Landscape (Strategische groei en implementatie: bloeien in een snel veranderend landschap) bespreekt Tom Mom het verbeteren van strategische groei en implementatie. Hij gaat in op drie belangrijke toekomstige mogelijkheden voor praktijk en onderzoek.

De eerste is ‘ambidexteriteit’ (letterlijk: dubbele rechtshandigheid) als capaciteit van leidinggevenden. Volgens Mom hebben organisaties die zich echt willen bekwamen in het ontwikkelen en implementeren van nieuwe groeistrategieën ‘ambidextere’ leidinggevenden nodig; mensen die kijken naar het verbeteren van de producten en processen van vandaag, maar tegelijkertijd vooruit kijken, in voorbereiding op de vernieuwingen die de toekomst zullen vormen.

Probleem is dat het merendeel van de bedrijven zich niet richten op het ontwikkelen van zulke managerskwaliteiten, maar op bedrijfsstructuren, -systemen en -processen. In zijn oratie gaat Mom in op de vraag hoe leidinggevenden ‘ambidexter’ kunnen worden en op welke plekken in het bedrijf dergelijke leiders nodig zijn.

Integratie en interactie binnen de organisatie

Ten tweede is het nodig dat er binnen organisaties nauwe interacties zijn tussen leidinggevenden op verschillende niveaus in de hiërarchie en tussen verschillende bedrijfsonderdelen. De kwaliteit van top-down- en bottom-up interacties speelt een cruciale rol in nieuwe groei- en implementatieprocessen. Begrijpen hoe mensen op verschillende niveaus bij deze processen kunnen worden betrokken, is daarbij een fundamentele uitdaging, aldus Mom.

De derde kans om tot nieuwe belangrijke inzichten voor strategische groei te komen is, volgens de nieuwe hoogleraar, kijken naar hedendaagse jonge snelgroeiende bedrijven. Het snel opschalen van een bedrijf staat bol van unieke management en organisatie uitdagingen. Verrassend genoeg is weinig bekend hoe leiderschap zulke uitdagingen aanpakt, stelt Mom. Een interessant onderzoeksgebied is het creëren van schaalbare bedrijfsmodellen die ruimte bieden aan snelle groei. Andere interessante vragen betreffen de leiderschapskwaliteiten die nodig zijn voor snelle groei en hoe bij opschaling nieuwe technologieën worden ontwikkeld en toegepast.

Over Tom Mom

Tom Mom bekleedt zijn leerstoel bij Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit (RSM) binnen de vakgroep Strategic Management and Entrepreneurship. Hij is ook academisch directeur van RSM’s Executive MBA en directeur van het Executive Programme in Strategic Management voor RSM-onderwijs voor leidinggevenden. Het onderzoek en executive onderwijs van Tom Mom bevinden zich op het snijvlak van strategisch management en ondernemerschap, inclusief strategische vernieuwing, uitvoering van strategieën, opschaling en ambidextrie. Zijn onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in een reeks vooraanstaande journals.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl