Waarom we graag griezelen tijdens Halloween

Kleine kinderen verkleed als duiveltje en heks met oranje Halloween-emmertje in hun handen schrikken

Op 31 oktober is het Halloween. Hoogleraar mediaopvoeding Peter Nikken onderzocht het nut van griezelen via enge verhalen in boeken of films voor kinderen.

"Als een griezelverhaal goed afloopt, komt het gelukshormoon dopamine vrij. Dat geeft een kick", vertelt Nikken. "Door enge verhalen kunnen kinderen hun eigen emoties en gevoelens verkennen. Hoe ver durf ik te gaan? En wat doe ik als ik me angstig voel?"

Enge ervaringen als leermoment

Hij vertelt verder: "Spannende verhalen helpen kinderen om te gaan met enge ervaringen. Bijvoorbeeld doordat ze in verhalen of enge films zien hoe anderen risico-inschattingen maken en hoe er altijd wel ergens hulp vandaan komt. Aan die zaken heb je iets als je zelf in een gevaarlijke situatie terechtkomt."

“Spannende verhalen helpen kinderen om te gaan met enge ervaringen”

Niet te eng

Té enge verhalen en activiteiten is iets waarmee je moet oppassen bij hele jonge kinderen, zegt Nikken. Bij hen lopen werkelijkheid en fantasie namelijk nog erg door elkaar. Dit geldt ook voor Halloween, want je wilt voorkomen dat je kind getraumatiseerd terugkomt van een griezeltocht door de buurt. Een goede stelregel om hierbij in het achterhoofd te houden is: Hoe meer zintuigen het horrorverhaal aanspreekt, hoe enger voor het kind.

Onderzoeker
Prof.dr. Peter Nikken

Lees het volledige artikel in Trouw