Warmgedraaid aan de start van het collegejaar

Op het moment dat veel andere studenten nog op vakantie zijn, bijna een maand voor de start van het collegejaar op veel universiteiten, schuiven zo’n 250 aankomende studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam al aan in de collegebanken. Zij volgen van maandag 8 tot en met donderdag 11 augustus het Pre Academic Programme dat hen goed voorbereid aan hun studie laat beginnen. Het unieke programma is dit jaar uitgebreid met studenten Geneeskunde.

Voor veel aankomende studenten is de overstap van de middelbare school naar de universiteit groot. De Erasmus Universiteit telt bijvoorbeeld relatief veel zogenoemde eerste generatiestudenten: de eersten uit de familie die een academische opleiding volgen. En dat terwijl het door het leenstelsel belangrijker is geworden om direct een goede start te maken.

Om goed voorbereid – en zelfs met een voorsprong – aan de studie te kunnen beginnen organiseert de Erasmus Universiteit voor de vierde keer het Pre Academic Programme. Aankomende studenten leren tijdens een intensief vierdaags programma hoe ze de kans op studiesucces kunnen vergroten door optimaal te presteren, de regie in eigen handen te nemen en effectief te studeren. Daarnaast maken ze kennis met de academische cultuur en hun medestudenten om zich snel thuis te kunnen voelen, nog vóór de start van de introductieweek.

Het Pre Academic Programme bestaat uit colleges, workshops en opdrachten, zoals het schrijven van hun afstudeerspeech in 2019.

Uitbreiding
Deelname is vrijwillig, circa 250 aankomende studenten hebben zich nu ingeschreven. Nieuw dit jaar zijn studenten Geneeskunde; studenten Rechtsgeleerdheid, Fiscaal recht, Criminologie of uit het Mr.drs-programma konden al langer meedoen. Rector magnificus prof.dr. Huibert Pols verzorgt de opening op maandagochtend 8 augustus. Het Pre Academic Programma past in de onderwijsstrategie van de Erasmus Universiteit, dat wordt gekenmerkt door activerend onderwijs met goede studiebegeleiding om zo een succesvolle studiecarrière te bewerkstelligen.

Resultaten laten zien dat deelname aan het Pre Academic Programme leidt tot betere prestaties, grote bevlogenheid en commitment, een goede studie-inzet en een effectieve samenwerking (onderzoek onder deelnemers 2013-2015).

Tekst loopt door onder de foto

“Vergelijk het met een tijdrit in het wielrennen”, zegt Gerard Hogendoorn, coördinator overgang VWO-WO en bedenker van het Pre Academic Programme. “Als wielrenner moet je warmgedraaid aan de start van zo’n etappe verschijnen. Succesvol studeren is meer dan alleen goede cijfers halen. Daarom leren we studenten goed communiceren en samenwerken en bieden we ze de mogelijkheid een netwerk op te bouwen.”

Voor onder andere het Pre Academic Programma ontvangt Hogendoorn een prijs tijdens de Opening Academisch Jaar op 29 augustus.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl