Wat betekent superdiversiteit in en voor Rotterdam?

Paul van de Laar in podcast Stadswandelingen van Erasmus Verbindt
Foto van Paul van de Laar tijdens interview voor de podcast Stadswandelingen

“Rotterdam is een stad van minderheden geworden”, stelt prof.dr. Paul van de Laar in de gloednieuwe Stadswandelingen podcastaflevering ‘De Meerdere Minderheid’. Stadswandelingen is een podcastserie van Erasmus Verbindt waarin de relatie tussen de stad en de Erasmus Universiteit wordt verkend, bevraagd en verhelderd. Paul, bijzonder hoogleraar geschiedenis aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC), biedt in deze aflevering een historisch, academisch perspectief op de betekenis van superdiversiteit in en voor Rotterdam.

Rotterdam is een superdiverse stad: er leven meer dan 200 nationaliteiten en 70 procent van alle Rotterdamse jongeren onder de 18 jaar heeft ouders met een migratieachtergrond. Volgens Paul zijn steden zodanig veranderd, dat je moeilijk kan stellen wie nou de meerderheid is: “Rotterdam is een stad van minderheden geworden.” En dat maakt beleidsvorming een moeilijke opdracht: “Als dit de samenstelling van de bevolking is, zo divers, met zoveel minderheden: wat voor beleid moet je dan [voeren]?”

Paul van de Laar tijdens opnames voor de Stadswandelingen podcast

Paul van de Laar: “de mensen die de stad verlaten hebben een andere etnische, sociale, culturele en economische achtergrond dan de mensen die naar de stad toe komen. En dan ontstaat er een soort cultural morphing, zoals ik dat noem. En die leidt ertoe dat het zo gemorphed is – het is bijna gewoon geblurred – dat je bijna geen onderscheid meer kunt maken. Dat noemen ze een wicked problem. There is no easy solution for wicked problems.”

Naast Paul is in deze aflevering ook schrijver, onderzoeker en ontwerper Malique Mohamud aan het woord. Luister de aflevering ‘De Meerdere Minderheid’ via de website van Stadswandelingen.

Over Stadswandelingen

Rotterdam is een stad met de blik op de toekomst. Anno 2022 is dat echter een veeleisende taak. Er staan mooie kansen, maar ook behoorlijke uitdagingen op de Rotterdamse agenda. Stadswandelingen wil deze zaken helder en tastbaar maken voor een breed publiek. Dit doen ze al wandelend, daar waar dat publiek zich bevindt: met wetenschappers en betrokken stadsinwoners lopen ze dwars door onze turbulente stad en gaan ze op zoek naar antwoorden op de grote en kleine vraagstukken in Rotterdam.

Onderzoeker