Wat doet de gemeente met mijn belastingcenten?

Arjen Schep

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (COELO) blijkt dat huiseigenaren met een meerpersoonshuishouden in 2023 gemiddeld 925 euro gemeentebelasting gaan betalen, dat is een stijging van gemiddeld 52 euro ten opzichte van vorig jaar. Ook de waterschapsheffing zal in 2023 stijgen met gemiddeld 30 euro. De heffingen door lokale overheden (waaronder de gemeente en de waterschappen) drukken zwaar op de portemonnee van belastingbetalers. Arjen Schep, hoogleraar Heffingen van Lokale Overheden aan Erasmus School of Law, legt in Het Parool uit wat het belang is van lokale heffingen en wat er met het belastinggeld gebeurt.

Voor gemeenten vormen de gemeentebelastingen slechts een klein deel van de begroting, legt Schep uit: “Het grootste deel komt van het rijk of uit uitkeringen. Van de inkomsten van een gemeente komt vijftien procent uit belastingen. De onroerendezaakbelasting is gemiddeld zes procent van de begroting, maar er zijn veel verschillen tussen gemeenten. Zo is de opbrengst uit parkeerheffingen in Amsterdam groter dan die uit de onroerendezaakbelasting.”

De rioolheffing en afvalstoffenheffing zijn maximaal kostendekkende belastingen, respectievelijk voor het rioolonderhoud en het ophalen en verwerken van het gemeentelijke afval, maar de onroerendezaakbelasting, parkeerbelasting en hondenbelasting kunnen door de gemeente worden gebruikt voor algemene doeleinden, verklaart Schep: “Die algemene belastingen kunnen gemeenten gebruiken om bepaalde beleidsdoelen te bekostigen. Het geld is niet gelabeld.”

In tegenstelling tot de gemeenten, is de waterschapsbelasting voor de waterschappen hun enige inkomstenbron, vervolgt Schep: “De 21 waterschappen krijgen geen euro uit Den Haag. Hun kosten worden volledig uit de belastingen betaald en die zijn kostendekkend.”

WOZ-waarde

De termen ‘WOZ-waarde’ en ‘gemeentebelasting’ worden vaak in dezelfde zin gebruikt, omdat onder andere een aantal gemeenteheffingen afhankelijk is van de WOZ-waarde. Ieder jaar wordt de WOZ-waarde van woningen opnieuw getaxeerd. Dit gebeurt grotendeels geautomatiseerd, gebaseerd op een geavanceerd waarderingsmodel. Aan de hand van actuele marktverkopen van woningen rond een waardepeildatum (1 januari van het voorgaande jaar) wordt de waarde van de rest van de woningen die niet zijn verkocht modelmatig bepaald. Nu de huizenprijzen de laatste tijd dalen, vinden veel huiseigenaren het opvallend dat de WOZ-waarde dit jaar gemiddeld met zeventien procent is gestegen en niet is gedaald. Dat heeft te maken met de waardepeildatum die voor de aanslagen van dit jaar op 1 januari 2022 ligt. Daarom wordt de waardedaling pas volgend jaar zichtbaar. “Doorgaans dalen de tarieven van de gemeentelijke onroerende-zaaksbelasting wanneer de WOZ-waarde stijgt. Kijk dus vooral naar het bedrag dat je moet betalen en focus niet alleen op de stijging van de WOZ-waarde”, aldus Schep.

Bezwaar maken tegen deze waardestijging, zou nut kunnen hebben  zo stelt Schep: “Je ziet vaak dat de waarde jaarlijks blijft doorstijgen. Als je daaraan twijfelt, dan is het handig om te checken of het klopt. Veel gemeenten hebben tegenwoordig een telefoonpanel klaar zitten op het moment dat de aanslagen worden verstuurd. Ze doen echt hun best vragen te beantwoorden en het is al een stuk laagdrempeliger dan enkele jaren terug. Ook kun je via de gemeentesite steeds makkelijker een bezwaarschrift indienen tegen de WOZ-waarde van je woning.”

Klik hier voor het hele nieuwsbericht van Het Parool.