Wat is er met het gezondheidszorgbeleid in Pakistan bereikt?

Pakistan wordt beschouwd als een klassiek geval van groei zonder ontwikkeling, omdat de prestaties op het gebied van sociale ontwikkeling, inclusief gezondheid, niet erg bemoedigend zijn. De particuliere sector domineert in de gezondheidszorg. De regering van Pakistan (GoP) heeft een reeks strategische pogingen ondernomen om de toegang tot en het gebruik van openbare gezondheidsvoorzieningen te verbeteren en zo de financiële last van gezondheidszorg voor huishoudens te verminderen.

Ondanks grootschalige investeringen in deze sector had Pakistan tegen het einde van het Millenium Development Goals-tijdperk de doelstellingen van gezondheidsgerelateerde MDG’s niet gehaald. Bovendien was er weinig bekend over de relatieve effectiviteit van de meeste van deze investeringen.

In zijn proefschrift, getiteld “Health Policies in Pakistan in the Third Millennium: what was achieved?”, had Muhammad Ashar Malik als onderzoeksdoel om empirisch onderbouwde beleidsvorming in Pakistan te ondersteunen. Hiermee richtte hij zich op de onderzoeksvragen “Wat waren de patronen van financiering van de gezondheidszorg in Pakistan en hun relatie met gezondheidsresultaten, met name in de Maternal and Child Health (MCH)-subsector?” en “Houden de beweringen van een toegenomen gebruik van gezondheidsdiensten een oorzakelijk verband met gebieden die blootgesteld zijn aan de gezondheidshervormingen/-programma’s?”

Trends in de financiering

Ter beantwoording van zijn eerste onderzoeksvraag, schetst Muhammad een overzicht van trends in de financiering van de gezondheidszorg en de gezondheidsresultaten in Pakistan in verhouding met de Countdown-to-15-landen. Dit wordt gevolgd door een schatting en overzicht van de uitgaven in de reproductieve, maternale, neonatale en kindergezondheidszorg (RMNCH) subsector en de omvang en de determinanten van de eigen gezondheidsuitgaven.

Het tweede deel van het proefschrift ging in op de vraag “Houden de beweringen van een toegenomen gebruik van gezondheidsdiensten een oorzakelijk verband met gebieden die blootgesteld zijn aan de gezondheidshervormingen/-programma’s?” Dit werd allereerst gedaan door de trends van de gezondheidsresultaten voor moeders en kinderen en de levering van gezondheidsdiensten in de Zuid-Aziatische regio te beoordelen. Hierop volgde twee programma-evaluatiestudies van (1) het contracteren van eerstelijnsgezondheidszorgafdelingen en (2) de Noorse Pakistaanse partnerschapsinitiatieven (NPPI).

Belemmeringen aan de vraag- en aanbodzijden

In het algemeen concludeerde Muhammah Ashar Malik dat de strategie om het gebruik van gezondheidsfaciliteiten van de overheid te verbeteren, door te investeren in de kwaliteit van zorg en bewustmakingscampagnes van de gemeenschap, onvoldoende rekening hield met de belemmeringen aan de vraag- en aanbodzijden die bijdroegen aan de onderbenutting van deze gezondheidsvoorzieningen. De populaire perceptie waarbij de omvang van de gezondheidsinstelling als een maatstaf voor betere kwaliteit wordt gezien of de informele betalingen die worden gedaan bij openbare, met name eerstelijns, gezondheidszorg zijn enkele van de factoren aan de vraagzijde die bijzondere aandacht van beleidsmakers vereisen. Aan de aanbodzijde kunnen geografische toegang tot gezondheidsvoorzieningen en een effectief verwijzingssysteem het gebruik van op districten gebaseerde gezondheidsstelsels verbeteren en de kosten ervan beperken.

Historische onderprestatie (ook in het MDG-tijdperk) vraagt ​​om een ​​grotere geloofwaardigheid van investeringen in de gezondheidszorg. Sinds 2015 hebben er in de gezondheidssector enkele kansrijke ontwikkelingen plaatsgevonden, zoals financiële risicobeschermingsplannen voor de armen, deconcentratie van de gezondheidssector naar de provincies en een sectorbrede aanpak in de gezondheidssector in enkele provincies. Samen met de voortzetting van de democratie, een actieve rechterlijke macht en levendige elektronische media, kunnen de bevindingen van dit proefschrift bijdragen aan een betere onderbouwing van inspanningen om het gezondheidsbeleid te verbeteren met een wetenschappelijke basis in Pakistan.

Download en lees het proefschrift van Muhammad hieronder.

Promovendus
Muhammad Ashar Malik