Wat gebeurt er als je favoriete idool gecanceld wordt?

Simone Driessen legt het uit bij NOSop3

Wordt de muziek van een gecancelde artiest nog wel gedraaid op de radio? En zo nee, waarom niet? Hebben radio stations hier een beleid voor? Dat is wat onderzocht werd in NOSop3, ESHCC-mediawetenschapper Simone Driessen werd uitgenodigd om hier wetenschappelijke context bij te geven.

Simone is assistant professor in Media & Popular Culture aan de Erasmus School of History, Culture and Communication. Ze onderzoekt wat de cancel cultuur betekent voor fans, waaronder die van Marco Borsato. Mediaplatform NOSop3 was ook nieuwsgierig naar of gecancelde artiesten nog wel worden beluisterd en zendtijd krijgen op de radio. Zij deden onderzoek naar enkele artiesten die gecanceld zijn, zoals Marco Borsato en Lil’ Kleine, en spraken met radiostations over hun beleid voor gecancelde artiesten. De uitzending van NOSop3 verklaart dat radiostations zeker proberen in te schatten waar hun luisteraars graag naar willen luisteren en hier spelen ontwikkelingen zoals het cancelen van een artiest in mee. Echter geven radiostations ook aan dat ze geen rechter willen spelen en zich daarom richten op wat de luisteraar wil.

De aantallen in het privé luisteren naar een gecancelde artiest kan echter verschillen van de zendtijd van de radio, zoals bijvoorbeeld bij de muziek van Lil’ Kleine. NOSop3 laat zien hoe er minder naar Lil’ Kleine hoe radiostations hem minder draaiden wanneer hij in opspraak kwam, maar toch zijn er pieken van zendtijd te zien wanneer Lil’ Kleine weer een nieuwe hit uitbrengt. Qua actieve luisteraars op Spotify, blijft de data voor Lil’ Kleine veel gelijker en zijn er kleinere dips te zien. Simone weet dit als het volgt te verklaren: “Cancelen op zich is iets publiekelijks. Je hebt een bepaalde massa voor cancelen nodig, een menigte die meedoet aan die boycot. En privé kan dat natuurlijk anders zijn. De vraag is, zegt ze: “Kan je de kunst van de maker scheiden? Of zie je het toch als geheel?”

Portrait picture of Simone Driessen
Dr. Simone Driessen

Simone’s bijdrage aan NOSop3 was mede mogelijk gemaakt door haar recente onderzoek waarin ze focuste op de fans van Marco Borsato, hierover publiceerde ze een artikel in Convergence. In dit artikel (The participatory politics and play of canceling an idol: Exploring how fans negotiate their fandom of a canceled ‘fave’)   bespreekt ze hoe de fans van Marco Borsato omgaan met hun gecancelde idool. Het artikel laat zien dat de ‘cancelation’ van hun favoriete zanger complexe gevoelens met zich meebrengt. Sommige fans blijven hun idool steunen en verwerpen de beschuldigingen, terwijl andere fans voorzichtiger zijn in het publiekelijk uiten van hun fan zijn. Deze fans zijn voorzichtiger en willen vooral eerst meer over de situatie rondom Borsato leren. En dan is er nog een groep die volledig afstand van Borsato en zijn muziek.

Onderzoeker

Bekijk de NOSop3 uitzending hier

Lees meer op de NOS website

Vind Simone's artikel over haar onderzoek hier