Wat kunnen economen doen voor een gezonde samenleving?

In de Nieuwe Economen Podcast van ESB is dr. Stefan Lipman te gast om te praten over waarom sommige mensen het wel lukt om gezonde keuzes te maken en andere niet.

Gezondheid en economie lijken misschien twee hele verschillende onderwerpen, maar niks is minder waar. De gezondheid van mensen en de keuzes die zij maken zijn bijvoorbeeld afhankelijk van hun economische positie. Iemand met een hoger inkomen kan makkelijker een gezonde maaltijd kopen dan iemand met een lager inkomen. Economie komt ook terug in keuzes die op hoog niveau gemaakt worden. Hoe kunnen we voorkomen dat mensen ziek worden en hoe gaan we er mee om als ze ziek zijn?

Een van de scenario's die Lipman voorlegde aan mensen is 10 jaar leven met veel pijn of 8 jaar in volledige gezondheid. Veel mensen kiezen het tweede, maar zijn echter inconsistent. Dat wil zeggen; er wordt een keuze gemaakt, alleen wordt daar vaak weer van afgeweken.

Dit en nog veel meer onderwerpen over de gezondheidseconomie passeren de revu. De podcast is te beluisteren via Spotify en op de website van ESB.

Universitair Docent

Stefan Lipman is recent gepromoveerd en nu universitair docent aan Erasmus School of Health Policy & Management. Hij doet onder andere onderzoek naar hoe mensen gezondheidskeuzes maken. Zo kijkt hij of de gedragseconomische inzichten die zijn verzameld over financiële keuzes, ook van toepassing zijn op gezondheidskeuzes. Ook onderzoekt hij hoe de maatschappij kijkt naar behandelingen die de kwaliteit van leven van patiënten kunnen verbeteren.