Wat zou een Amerikaans verbod op Russische olie betekenen voor de wereld?

Robert Laursoo

De mogelijkheid dat de Verenigde Staten de invoer van Russische olie kan verbieden, heeft de prijzen de hoogte in gejaagd. Rusland is 's werelds grootste exporteur van ruwe olie en olieproducten samen, met ongeveer 7 miljoen vaten per dag of 7% van het mondiale aanbod. Een dergelijk verbod zou ongekend zijn, de reeds torenhoge prijzen de hoogte in jagen en het risico van een inflatieschok met zich meebrengen.

In een artikel op reuters.com worden de waarschijnlijke gevolgen van een verbod uiteengezet. Een van de weinige positieve geluiden komt van Wolfgang Ketter, hoogleraar Next Generation Information Systems aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Volgens hem kunnen hernieuwbare energiebronnen op middellange tot lange termijn een impuls krijgen wanneer landen proberen zich los te maken van Russische energie.

"We moeten de subsidies die we nu geven aan aardgas, steenkool en aardolie steken in hernieuwbare energieopwekking, elektrische mobiliteit en oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, warmtepompen en verbetering van de efficiëntie van gebouwen", zegt hij. "Alles wat leidt tot energiezekerheid op lange termijn door de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen."