We gaan terug naar normaal: geld verdienen aan geduld

De Volkskrant
Robert Dur

In een recentelijk artikel van De Volkskrant gaat Robert Dur, hoogleraar economie van prikkels en prestaties aan Erasmus School of Economics, in op het terugkerende normaalbeeld van positieve rente.

Het idee van rente op leningen bestaat al eeuwenlang. Het lijkt immers ook niet meer dan logisch dat geld lenen geld kost, of dat je rente ontvangt als je geld uitleent. Toch is dit de afgelopen jaren anders geweest, aldus Dur: ‘ik zie het bij mijn eigen kinderen van 13 en 15 jaar. Rente krijgen op hun spaarrekening is totaal nieuw voor hen.’ Ook onder studenten is er sprake van verbazing: ‘en ik zie het ook bij mijn studenten, die onder het leenstelsel hebben geleend. De rente op studentenleningen was de laatste vijf jaar 0 procent en is onlangs gestegen naar 0,46 procent. Ze reageren geschokt’, voegt hij toe.

Ook gaat de hoogleraar in op het wel of niet nemen van risico’s. Hierover zegt hij dat mensen hun economisch verleden vaak meenemen in het maken van nieuwe beslissingen. Wie bijvoorbeeld hoge rentes is gewend, zal verbaasd zijn in een periode waar dit niet het geval is: men houdt vaak vast aan hun overtuigingen en ervaringen. Toch zullen die mensen aankomende tijd hun overtuigingen weer juist zien worden: we gaan weer terug naar ‘normaal’, met positieve rentes.

U kunt het volledige artikel van De Volkskrant, 13 januari 2023, hierboven downloaden.