"We zijn blij met de financiële steun die de regering heeft aangekondigd om studenten en personeel te steunen"

De huidige generatie leerlingen en studenten verdient, ondanks de coronacrisis, alle kansen op volwaardig onderwijs en een goede toekomst. Daarom heeft het kabinet besloten tot een Nationaal Programma Onderwijs. Frank van der Duijn Schouten, onze interim rector magnificus, reageert op dit grote nieuws.

50% korting op collegegeld

Iedereen die volgend jaar studeert krijgt een korting van 50% op het college- of lesgeld. Dat geeft studenten financiële ademruimte in deze moeilijke tijd, waarin ook veel studenten hun bijbaan zijn kwijtgeraakt. Universiteiten en hogescholen hebben te maken met een enorme toeloop van studenten die door corona niet kiezen voor een tussenjaar of een wereldreis. De onderwijsinstellingen worden hier vanaf komend jaar al volledig voor gecompenseerd en structureel met een bedrag van 645 miljoen euro. Dit extra geld, dat naast de 8,5 miljard beschikbaar komt, moet er voor zorgen dat er meer mensen in dienst kunnen komen, en de werkdruk afneemt.

Investering in jonge wetenschappers

Met een investering van 162 miljoen euro voor onderzoekers wordt ervoor gezorgd dat 20.000 arbeidscontracten van jonge wetenschappers, waarvan het onzeker was of ze konden blijven, kunnen worden verlengd. Dit geeft zekerheid. Zij kunnen hun belangrijke onderzoek afmaken, en doorgaan met lesgeven.

Frank van der Duijn Schouten

Reactie Frank van der Duijn Schouten

Hoeveel geld krijgen universiteiten precies? Check de website van de overheid